Hejhej.
Jag har problem med nedstämdhet och självmordstankar och har varit det ett tag, går dock hos en kurator nu och försöker reda ut det.
Men jag har problem med min pojkvän som verkar må sjukt dåligt han också men han säger att han inte vet varför.
Jag vet att hans farfar dog vid nyår och det tog hårt på honom. Och det känns som att han blir påverkad av hur jag mår. Det känns jätte-egoistiskt att jag behöver honom så himla mkt när han behöver mig.
De känns lite som att båda vill hjälpa varann men INGEN riktigt orkar.
Så vi får inget glatt sagt till varandra i telefon eller nånting.. alltid deppigt och hemskt.
Vi har varit ihop i snart 2 år och båda mådde bättre förut. Är vi inte bra för varandra längre? Jag vill att han ska ha en flickvän som mår bra, inte skit som jag.. som kräver och behöver så mkt, annars mår jag inte bra..
Och han brukar alltid låta mer deppig när han har pratat med mig men förnekar bestämt att det är jag.
Men varför skulle det inte vara det när han låter gladare i början av samtalet?

Svar
Hej, tack för ditt mejl.
Bra att du fått kontakt med kurator som kan hjälpa dig att hantera din nedstämdhet och dina självmordstankar.
Och det är ju inte ditt eget mående som du funderar mest på just nu, utan din pojkväns, och huruvida ni är bra för varandra eller inte, eftersom båda mår dåligt.
Din pojkvän har varit med om en jobbig händelse, mist någon som betydde mycket för honom. Då drabbas man av sorg, är ledsen, drar sig undan, saknar, grubblar, m.m. en fullt normal reaktion.
Det är det som händer framöver, om din pojkvän kan så sakterliga gå vidare igen, aktivera sig, göra saker, se att livet går vidare, att han inte helt fastnar i sin sorg, som är avgörande för om han hamnar i en nedåtgående negativ spiral eller inte.
Det är inte DU som får honom att må dåligt, han är troligen i en krisreaktion efter sin farfars bortgång, men visst har du rätt i att man påverkas av hur den man är kär i mår och känner sig, inte konstigt alls.
Skulle gissa att han har liknande tankar som dig, att han skulle vilja hjälpa dig men inte riktigt klarar av det just nu eftersom han själv också mår dåligt, får dåligt samvete, känner sig otillräcklig, mår ännu sämre, i en ond cirkel.
Kan nog vara det som händer då han låter tungsint i telefonen, han tycker mycket om dig och vill så gärna hjälpa dig, precis som du vill hjälpa honom. Men ingen av er kan just nu.
Han kanske också lättare får kontakt med, och kan visa sin ledsnad, när han pratar med dig som han är trygg med och tycker om, och du känner honom och hör lätt förändringar i hans röst. Och det är ju bra, eller hur?
Du skriver att du vill att han ska ha en flickvän som mår bra, men det är ju dig han vill ha, om du nu råkar må dåligt så gör väl knappast det att han tycker mindre om dig, snarare tvärt om. Tycker du mindre om honom för att han är nere just nu?
Det kanske är så att ni behöver prata med varandra om detta, att ni behöver komma fram till att lägga alla de där känslorna av att vara otillräcklig, inte kunna hjälpa, att ni är "dåliga" för varandra, m.m. på hyllan ett tag.
Ni kanske ska konstatera att just nu så måste ni kämpa för egen del båda två, och att det räcker med att bara veta att den andra finns där, tycker om en och tänker på en.
Och istället ha fokus på positiva och roliga saker ni kan göra tillsammans då ni träffas.
Kanske kan ni läsa på den här hemsidan ihop, ha en plan över hur ni ska få balans i livet mellan jobbigt och roligt, göra saker som får er att må bättre, träna avslappningsövningar, träna medveten närvaro, alltså vara precis här och nu, inte fastna i grubbel över saker som hänt eller oroa er för vad som ev. kan hända i framtiden..
T.ex. då ni pratar med varandra i telefon, visst är det viktigt att få prata om hur man mår, men kanske balansera det med andra saker också.
Då kan medveten närvaro vara till hjälp.
Nu börjar det bli vår, gillar ni naturen? Ni kan kanske ta promenader tillsammans, lyssna på fåglarna, se solen stråla, känna varma vindar, bara vara tillsammans när ni är tillsammans, utan att oroa sig just då...
Läs om medveten närvaro på hemsidan, så förstår du mera.
Ni kan också göra upp en plan-målsättning, "vart är jag nu och vart vill jag nå". Det kan hjälpa er att se framåt i steg. www.snorkel.se
Hoppas du kan släppa lite av dina orostankar, och kunna njuta av att du har en kille som tycker om dig, och att du tycker om honom!
Kämpa vidare på din väg att må bättre tillsammans med din kurator. Många hälsningar Snorkel.