Hej, jag vet inte vad det är för fel på mig men jag känner nästan hela tiden.. inte ett hat mera ilska, arg, deppad, ledsen osv.
Orkar inte med det längre känns som att jag är typ psyksjuk eller nått, vad kan felet vara ?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
När man är ung och mår dåligt, är nedstämd och deppad, är det inte alls ovanligt att man blir väldigt, arg, irriterad och ilsken.
Nedstämdhet behöver inte visa sig som bara ledsnad och gråt.
Har du läst här på hemsidan om nedstämdhet, känner du igen något?
Hur ser det ut i ditt liv, vad är specoiellt jobbigt för just dig, hur fungerar skolan, kompisar, familjen och har du en trevlig och positiv fritid?
Vad oroar dig, hur fungerar mat sömn och fysisk aktivitet?
I vilka situationer väcks din ilska och irritation och deppighet?
Alla människor kan hamna i nedstämdhet, livet känns tungt och jobbigt, vi kanske gått länge i en tung, svår och trist livssituation eller något jobbigt har plötsligt hänt som gör vårat liv tyngre.
Läs mera om balans i livet, prova formulär och veckokort för livsbalans.
Det är då helt naturligt för alla att må dåligt, bli deppig o nere, irriterad och arg... Vem som helst som hamnar i detta reagerar på ungefär samma sätt.. Man är inte "psyksjuk" för det...
Sen finns det skillnader vilka strategier vi har, vilka sätt vi kan hantera ledsnaden på, vissa kan vända sitt dåliga mående, vissa drar sig undan mer och mer, fastnar i grubbel, tungsinthet och mår bara sämre och sämre.
Vissa behöver hjälp att kunna gå vidare och må bättre, andra kan med lite stöd och råd själv vända sitt dåliga mående.
Läs mer på hemsidan om vad som är viktigt, vad man kan göra för att må bättre. Du kan också vända dig till elevhälsovården (om du bor i Uppsala län finns särskilt arbetsmaterial i Snorkel), de kan hjälpa dig att hitta sätt för att kunna må bättre.
Skriv igen i frågelådan och berätta mera om "när var hur" du mår dåligt, så kan du få mera konkreta tips.
Många kramar Snorkel.