Hej! Jag har en fråga som jag har undrat över ett tag nu. Jag har börjat skita i ALLT. Ja går knappt till skolan, går nästan aldrig ut, och när ja väl ska gå ut så hoppas jag att personen jag ska träffa, ställer in. Har börjat trycka ner mig själv mentalt, och intalar mig själv att ja är tjock, osv osv. Det har varit såhär i nästan ett och ett halvt år nu, och är skit trött på det. Har inga rutiner, sover hela dagarna och är vaken på nätterna. Vågar inte heller berätta till någon om det. Vet inte om det är depression elr vad det är som händer med mig men vad ska ja göra? Har försökt att få rutiner igen, men som vanligt så faller ja tillbaka på ruta 1 igen.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Måste börja med att säga att du tog ett bra steg då du kom dig för att skriva till frågelådan! Det är alltid svårast med första steget, att börja berätta. Du skriver att du är ”skit trött” på att må som du gör, och det är ju också väldigt bra, ökar din motivation till förändring och att be om hjälp. För det är inte lätt att bryta onda cirklar, särskilt inte då man mått dåligt så länge som du gjort, precis som du skriver att du gör, är det lättast då det känns jobbigt och ”tar emot” att ramla tillbaka till gamla mönster igen, undvika och dra sig undan. Du har vänt på dygnet, sover på dagen och vaken på natten. Går nästan aldrig ut, går knappt till skolan. Vill helst inte träffa andra, drar dig undan. Tappat lust och motivation, ”skiter i allt” Tänker negativa tankar, trycker ner och dömer dig själv. Och du har haft det så här i 1,5 år nu! Visst låter det som du hamnat i nedstämdhet/depression. Du vågar inte heller berätta för någon om hur du har det och mår, är du orolig över att de inte ska tro dig, eller att de ska döma dig på något sätt? Jag vet inte hur gammal du är, men undrar lite över din familj, och vänner, märker inte de hur du mår? När du försökt en hel del på egen hand utan att det fungerat, så låter det som om du behöver hjälp. Är du över 18 år så kontakta Vårdcentralen du tillhör, är du under 18 så kan du också vända dig till Vårdcentralen, eller tillsammans med dina föräldrar kontakta BUP. Det är viktigt att göra en ordentlig bedömning av hur du mår och har det i livet, för att kunna se vilka insatser, vilken behandling, du behöver och för att tillsammans med dig (och dina föräldrar) göra upp en plan för hur du kan börja må bättre igen. Denna sida handlar om ”tidig upptäckt-tidiga insatser, vid psykisk ohälsa, information om olika områden samt om olika strategier/verktyg man kan göra för att må bättre. Men det är ungefär samma sak, oavsett om man fått en diagnos eller inte, så du kan läsa på denna sida om vad nedstämdhet/depression är, hur det känns samt prova olika vägar för att må bättre. Mycket viktiga delar då det handlar om nedstämdhet/depression är just att återfå rutiner, vad gällande sömn, mat och fysisk aktivitet. Samt aktivering, att komma igång och göra saker fast man egentligen inte har lust och ork. I små steg framåt återfå aktivitetsnivån. Sedan finns det mediciner som du säkert vet, något som en läkare måste bedöma behovet av. På denna sida hittar du strategier som att sätta sina MÅL- var är jag nu vart vill jag nå. Balans i livet- vad ger och tar energi, och veckokort för balans i livet, för att komma igång med små steg för förändring. Det finns också många övningar för att reglera/minska ångest, göra en plan för att stegvis komma igång osv. Det kanske finns någon i din närhet som du kan prova detta tillsammans med och ni kan läsa tillsammans på webbsidan. Så berätta för dina närmaste om hur du mår! Du ska inte gå ensam och ha det såhär. Tyvärr är jag väl medveten om väntetider inom vården, så du behöver allt stöd du kan få från dina närmaste. Skriv igen till frågelådan och berätta mera om du vill. Kram från Snorkel