Hejsan. Är nere i en riktig svacka nu, känner mig totalt ”ur funktion”. Orkar inte någonting eller så gråter jag bara. Försökte ta tabletter (snri) ett tag, mådde bra men sen kommer jag till ett stadie där jag skiter i dom. Smällen som jag får när jag slutar med tabletterna klarar jag inte av längre. Vet inte vad jag ska göra för att må bra. Känns som jag inte vill att jag ska få må bra ibland, att jag sabbar för mig hela tiden.

Svar
Hej. Tack för ditt mail. Vilken bra beskrivning ”ur funktion”, jag brukar också likna nedstämdhet/dep vid hur man mår då man har en kraftig influensa, ont i hela kroppen, tjock i huvudet och man kan inte tänka klart, inget känns roligt, känner sig ”känslig och ynklig”, inte lust till något, orkar inte göra saker man gillar som läsa, se TV, träffa folk, jobba, mm man har ingen aptit, kroppen går på lågfart och man vill mest bara dra sig undan och sova bort eländet. Skillnaden är att en influensa går över efter några veckor vilket en nedstämdhet/depression inte gör på samma sätt. En influensa vilar man sig fri ifrån till skillnad mot depression som man aktiverar sig ifrån.. Det finns ju en viss biologisk benägenhet till nedstämdhet/depression och så påverkar ju då miljö och vilka strategier man har för att hantera svackor i livet. Svackor och tunga perioder drabbar de flesta tyvärr, livet är inte enkelt, men vi har som sagt olika sårbarhet och olika förmåga att ”ta oss upp igen”. Du har provat SSRI antidepressiv medicinering, men tycker inte att det fungerar. Vet inte hur länge du provade eller om du var uppe i ”verksam dos”. Detta är något du bara kan diskutera och följa upp med den läkare som ordinerade medicineringen .(Ofta har SSRI i kombination med KBT- alltså strategier för att hantera nedstämdhet, bästa effekt vid djupare depression. Men det fungerar inte/hjälper inte alla) Har du provat någon psykologisk behandling? KBT? Kan du ta upp med läkaren om att du önskar detta? Denna webbsida är till för att informera och lära ut strategier vid psykisk ohälsa (främst hos barn/unga men samma gäller för unga vuxna) Det finns exempel på övningar och olika formulär att arbeta med, de bygger på KBT och DBT, behandlingsformer för bla depression. Hjälp till självhjälp. Då det gäller depression så behöver man tänka både kortsiktigt och långsiktigt. Om du kolla på avsnittet BALANS I LIVET om vad som ger och tar energi ork och lust (tyvärr tar väl allt det just nu, kan du tänka lite tillbaka?) Då får man en fingervisning av vad man kanske måste jobba för en långsigtig acceptans och förändring, och vad man behöver jobba med mera kortsiktigt just nu. Se över sin livssituation. Tex kortsiktigt bryta isolering, små steg för aktivering fast man inte har lust, planera och boka in små aktiviteter, träna känsloreglering och gå emot känslan. Använda tekniker för återhämtning som avslappning, andning och medveten närvaro (mindfulness) Snorkel har två appar, Snorkelövning som innehåller många olika övninger och Skills, Snorkel reglera känsla som handlar om att minska starka känslor och medföljande beteende som ställer till problem på sikt ( gällande nedstämdhet kan det handla om undvikanden, inaktivitet, negativa tankar, has krisfärdigheter mm) Om du kollar på sidan under fliken Appar ser du hur du kan ladda ner dessa (gratis naturligtvis) Kolla in MÅL KRISFÄRDIGHETER och KRISPLAN. Långsiktigt är det kanske mera övergripande saker man behöver arbeta för att uppnå förändring eller acceptans (acceptans av sådana saker man ändå inte kan förändra som tex svåra saker som redan hänt, sin längd, ursprung, utseende, kanske handikapp eller funktionsnedsättningar mm). Man kanske vill ha fler vänner i livet, byta arbetsplats eller skola utbildning, flytta, eller andra långsiktiga mål som man behöver längre tid att arbeta mot. Sådant som tar mycket energi om man inte trivs/mår bra av dem. Vid nedstämdhet är det också viktigt att ta hand om sig själv, inte döma sig själv, se att man gör så gott man kan och ändå jobba mot små steg framåt. Mat, sönm och fysisk aktivitet är viktiga grundstenar i fysiskt och psykiskt mående, påverkar mycket mera än man trott. Du är värd att må bra, våga må bra. Lyssna på röstövningen DU DUGER i Appen Snorkelövning. Skriv igen om du vill, kram Snorkel