Hej .. allt känns så jobbigt just nu.
Inget känns rätt, har sån press på mej känns det som. Och jag stressar hela tiden. Har precis börjat nian å jag har redan börjat småskolka. Inget jag brukar göra men jag orkar verkligen inte mer!
När jag kommer hem ska min mamma skälla på mej, jag har inte gjort nåt, mjo det ligger EN tröja på GOLVET..
Jag känner mej deprimerad, har självmordstankar ständigt, låser in mej på toan och gråter! :/
Min bästa kompis har flyttat, måste åka 4 timmar tåg för å komma dit . Saknar henne och hon är den enda jag kan berätta saker till .. Nnälla hjälp? Vad ska jag göra ..

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du beskriver verkligen en jobbig livssituation!
Inte konstigt att du känner dig deppig och ledsen.
Först och främst för att din bästa kompis har flyttat långt bort. En bästis, som dessuton enligt dig är den enda du kan berätta saker för, är en jätteviktig del i livet.
Om man förlorar den delen, som du gjort, är det lätt att hamna i deppighet p.g.a. den stora sorgen och förlusten.
Också för att det för med sig mera negativa konsekvenser, man blir mera ensam, kanske både hemma och i skolan, inte lika roligt att vara i skolan, man kanske börjar skolka, kommer efter i skolan, föräldrar blir arga, etc.
Det är viktigt att du bryter den här deppigheten och de onda cirklar du hamnat i.
Hittar nya kamrater, nya positiva aktiviteter och händelser i livet, annars mår du bara fortsatt sämre.Du behöver få balans i livet igen. Läs mera om livsbalans på www.snorkel.se och prova dokument och veckokort för balans i livet.
Mycket stress och krav i skolan, är en annan tung del i ditt liv.
Du behöver hjälp att komma ur den svåra situation du befinner dig i. Både hemma, i skolan och med kamrater.
Kanske få stöd att minska ned takten lite i skolan under en period.
Det är viktigt med återhämtning vid stress, att få känna lugn, vila och positiva aktiviteter.
Fysisk aktivitet är också en viktig del då man upplever stark stress.
Vänd dig till elevhälsovården, berätta för dina föräldrar om hur du mår. Ni behöver ha möte i skolan för att situationen ska bli så bra som möjligt för dig.
Vid behov får du hjälp att kontakta Bup.
En svår situation kan förändras, det finns hjälp att få och du kan må bättre och bli glad igen.
Läs mera på hemsidan om både nedstämdhet och stress, och om vad man kan göra. Många kramar från Snorkel.