Hej!
Jag har inte varit här inne förut och vet inte vad för frågor en bör ställa.
Det jag undrar är hur en slutar vara nedstämd när man har anledning att vara det. Alltså typ när man är ensam och har blivit övergiven av alla sina vänner.
Har som sagt aldrig skrivit här förut... Hur man liksom reser sig och kommer ur hopplösheten och deppen?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Att bli övergiven av alla sina vänner, är naturligtvis väldigt smärtsamt och en stor sorg.
Vare sig det verkligen ÄR så, eller om man bara TÄNKER och UPPLEVER att det är så.
Sorgen behöver man få känna ett tag, vara ledsen och deppig.
Men inte fastna i den, precis som du skriver ”resa sig igen”.
Svåra smärtsamma och sorgliga saker händer oss i livet, tyvärr, det är liksom en del i livet, fast vi naturligtvis önskar att det inte skulle vara så.
Och vi behöver ”resa” oss igen, hitta nya vägar, hitta nya alternativ och meningar, hitta ny glädje, nya vänner.
Det är inte lätt, tar ett tag, men det går.
Du skriver ingenting om VAD som hänt, hur kommer det sig att alla dina vänner vänt dig ryggen?
Eller att du upplever att de gjort det?
Om det är så att det hänt saker där du upplever dig missuppfattad, hänt saker som behöver förklaras och redas ut?
Då kanske detta ligger kvar och ligger i vägen för att KUNNA släppa och gå vidare??
Finns det något du kan göra?
Få hjälp att göra?
Reda ut?
Eller handlar det om att acceptera att det som hänt har hänt (hur vidrigt eller hur mycket du är önskar att det INTE hänt, acceptera att det inte går att förändra och använda strategier för att acceptera, släppa och gå vidare?
Lär mera på denna webbsida om just ACCEPTANS- vad det är och inte är (inte att tycka OK, vara passiv, gilla eller "ge sig” )
utan att se verkligheten som den är, med alla ”fel och brister”.
Se den, släppa den och söka sig vidare.
Som hjälp kan vara just att slappna av, beskriva tyst för sig själv, andas lugnt och fokusera framåt.
Vilka mål vill du ha i ditt liv, se under målsättningar, vart är du nu och vart vill du nå, hur skulle du vilja att det såg ut i ditt liv och hur kan du i steg nå dit?
Du kan också använda KRISFÄRDIGHETER och KÄNSLOREGLERING läs på denna webbsida och prova även våra appar.
Krisfärdigheter handlar om andra saker att fokusera på då man befinner sig i kris, fastnar i negativa tankar och beteenden.
Då handlar det om att faktiskt bildligt ”resa sig upp” och GÖRA något annat.
Snorkelövning med olika röstinstruktioner och övningar.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod x330) handlar om känslor och hur man kan reglera känslor som tar över och ”hotar att dränka oss”.
Har du någon att prata med, någon som vet hur du mår och har det.
Elevhälsan på din skola? Dina föräldrar?
Att får ”prata av sig” få bolla strategier, få peppning och förståelse är en viktig del för att må bättre.
Berätta för din familj!
Skriv igen i frågelådan om du vill, berätta om hur det går för dig, vad du provat mm.
Kram Snorkel