Hej
Jag undrar varför jag har stora problem med mitt närminnet.
I förra veckan glömde jag nycklarn i mopeden, när jag skulle handla. Allt oftare händer det att jag går till toaletten för att verkligen försäkra mig om att jag spolade (ej tvångstankar).
På en lektion häromdagen kollade jag 4 gånger när bussen skulle gå hem, för att veta när jag skulle gå från lektionen. Det var bara några exempel.
Det känns oerhört omotiverande att gå till skolan eftersom man lever med vetskapen om att det mesta inte fastnar, när man tänker det fastnar ännu mindre av kunskapen (Moment 22).
Jag har ADHD och en svag depression. Kan de två faktorerna var den gemensamma grunden för mina minnesstörningar. Eller är det så att enbart ADHD ter sig i problem med bland annat minnesstörningar? Tacksam för svar

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Det är ju så, som du själv misstänker, att både ADHD och depression påverkar koncentration, uppmärksamhet och minnesfunktionen.
Om man är deprimerad, lever i en situation som känns tung och svår, har ”mycket att tänka på” samtidigt som man redan innan har svårt att koncentrera sig, störs lätt av saker som händer runt omkring, har svårt att fokusera på en sak i taget och det man verkligen vill fokusera på, och har svårt att komma ihåg ( ADHD) så är det inte konstigt alls att man glömmer nycklar, missar busstider eller har svårare att komma ihåg vad man gjort eller inte.
Eftersom du tydligt skriver att du har diagnosen ADHD och lättare depression, förmodar jag att du har en aktuell kontakt med Bup.
Om du bor inom Uppsala län, så arbetar man just nu men en datoriserad behandling för förbättring av arbetsminnet som är lämpat för barn/ungdomar med ADHD. RoboMemo.
Är du intresserad av att veta mera om detta, så kontakta mig igen.
Vad kan man annars göra för att förbättra minnesfunktionen?
Man kan "träna sin hjärna" som en muskel, träna att förbättra sitt minne genom till exempel memoryövningar, träna att komma ihåg vissa motiv, siffror med mera.
Har du läst på hemsidan under fliken ”vad göra” om vad man kan göra vid stress, mindfulnessövninger, övningar i att styra sin uppmärksamhet, vara här och nu i det man gör.
Ofta tänker vi på en massa andra saker, och är inte fokuserade på det vi gör just nu. T.ex. då du låser moppen så tänker du kanske på det som hände på vägen dit, vad du ska handla i affären, oroar dig för det du ska göra då du kommer hem etc. Då är det inte konstigt att nycklarna kan bli kvarglömda.
Att träna på att styra sin uppmärksamhet på nuet, och en sak i taget, kan vara till stor hjälp.
Man kan också ”träna in” fasta rutiner i vissa situationer, t.ex. att moppenycklarna alltid läggs på ett visst ställe då jag parkerar moppen, att när jag knäpper byxorna så spolar jag samtidigt, ta medicin eller d.y. samtidigt som jag borstar tänderna o.s.v. eller alarm i telefonen över busstiden.
Då ökar sannolikheten att man kommer ihåg att göra saker.
På webbplatsen www.lul.se/infoteket
kan du få information om funktionshinder, tips på litteratur och faktablad.
Du skriver att du inte har tvångstankar, men det finns ju alltid en viss risk att det ”går troll” i saker och ting, om man är rädd för något, oroar sig, aktsam på att något inte ska hända, så har vi väldigt fokus på det, känner oss osäkra, och är man osäker vill man kolla och försäkra sig. T.ex. –spolade jag verkligen, måste kolla…, såg jag rätt på busstiden etc.
Det låter som om du har en ökad osäkerhet, spänning och stress p.g.a. detta.
Har du någon att prata med, någon som kan förklara dina funktionsnedsättningar och dess konsekvenser. Stötta dig att prova strategier och att inte ” ge upp”?
Vänd dig till elevhälsovården eller Bup. Många hälsningar Snorkel.