Hej, jag är 14 år men känner inte längre att jag har så mycket mer att göra. Jag mår inte bra alls, jag gråter varje dag över ingenting och ja kan helt plötsligt känna en tung känsla i hela kroppen under t.ex mina lektioner eller när jag är med kompisar.
Känslan tar alltid över och mina tårar börjar rinna men jag vet inte över vad. Jag känner mig nedstämd och att jag helt enkelt inte orkar mer med någonting. Känner ångest över att behöva gå till skolan, vill inte träffa mina vänner, vill inte köra mina aktiviteter längre, ja vill verkligen inte göra någonting och det känns jätte jobbigt.
Vill bara veta vad det är som är fel.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det är många saker både yttre och inre, som påverkar psykisk hälsa, precis som fysisk hälsa.
Arv, sårbarhet, fysiska sjukdomar, egna svårigheter, miljö, tankar, känslor, kroppsliga reaktioner, hormoner, omgivning, stress, återhämtning, sömn, motion-fysisk aktivitet, belastning, mat/näring/vitaminer mm
När man är i tonåren så har man också många hormoner som härjar i kroppen, dessa hormoner orsakar också känslor och mående som går upp och ned.
Man kan växla snabbt från att vara glad, till ilska och ledsnad. Kanske är du mitt uppe i tonårsperioden?
Vet dina föräldrar om hur du mår och känner? Berätta föra dem!. Kanske de också hade en känslosamt jobbig pubertet. De behöver veta för att kunna hjälpa och stötta dig, kanske boka en läkartid på Vårdcentralen för bedömning. Fundera på vilken hjälp du behöver. Att ha en bra familj och vänner är ”hälsobringande” men tyvärr hjälper det inte alla gånger.
Sitter du ”fast i en sylvass björnsax” så gör det ont fast din familj och dina vänner är underbara, det kanske känns lite lättare eller du kan glömma smärtan ibland, men gör ändå vansinnigt ont..
Det man behöver hjälp med är att "komma ur "björnsaxen", minska smärtan på olika sätt, fundera vad ”björnsaxen” innehåller, det vill säga, hur ser mina tankar, känslor, beteenden och det som händer i kroppen ut, vad påverkar ditt mående??
När mår jag bra, när är det jobbigast. Och träna olika strategier för att må bättre.
Du beskriver att du känner dig orkeslös, trött och inte orkar med skola eller kompisar. Det låter som om du är nedstämd. Helt klart är det obalans i kroppen iaf..
Hur ser det ut i ditt liv för övrigt?
Man brukar ofta dela upp det i 4 områden, familj, skola/arbete, vänner och fritid och intressen.
Hur ser dina tankar ut? Vad GÖR du då du mår dåligt? Vilka olika känslor har du? Hur känns det i kroppen? I vilka situationer är det värst, hur visar sig ditt dåliga mående, i vilka situationer?
Skulle tipsa dig om att prova BETEENDEANALYS, finns på startsidan på Snorkel - se en kedja av händelser.
Se information och instruktionsfilm, läs mera så förstår du vad det handlar om.
Detta för att hitta mönster och problembeteenden som kanske funkar på kort sikt, men blir onda cirklar och problem på lång. Du och dina föräldrar kan kolla mera på webbsidan tillsammans.
Om man drabbas av en kris av något slag, en förlust eller händelse, något yttre eller inre, som påverkar ens liv negativt, eller om man går länge i en tung, tuff och svår livssituation så blir man nedstämd.
Hur har du det, hur är det med din livsbalans? Balans i livet mellan vad som GER energi, kraft, lust och glädje och vad som TAR energi, kraft, lust och glädje.
Läs mera om livsbalans och prova formulär och veckokort som finns på webbsidan.
Hur har du det med stress, både yttre och inre (tidspress och tankar/känslor/fysiska reaktioner i kroppen) och återhämtning?
Både vad gällande psykisk ohälsa och upplevelsen av stress, så är det viktigt med återhämtning.
Att hitta stunder där kropp och knopp får slappna av och finna ”lugn och ro”. Skilt från aktivitet, måsten, vara uppe i varv, snurrande tankar, starka känslor etc.
Återhämtning kan vara olika för olika personer, men i första hand är det just rutiner gällande mat, sömn och fysisk aktivitet som är hälsobringande.
Sedan så något att fokusera på som ger lugn och ro, antingen att man skapar dessa situationer genom att öva lugn andning, avslappning och/eller medveten närvaro eller att man har någon hobby eller ett intresse som ger detta.
Denna webbsida och de två Appar som hör till, handlar om att sprida information och verktyg/strategier för att just hantera psykisk ohälsa och upplevelsen av stress-ge återhämtning.
Läs mera om både nedstämdhet och stress, under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Du kan också läsa andras frågor-svar i frågelådan.
Medveten närvaro- mindfulness, kanske är något för dig. Att träna på att styra uppmärksamhet och fokus dit man vill ha den, inte fastna i tunga tankar eller t.ex. flykt och undvikanden.
Läs mera på webbsidan och prova övningar, det finns mycket information i både appar och på webbsidan.
Våra appar
Snorkelövning, instruktioner och övningar för att må bättre, t.ex. avslappning, andning, krisfärdigheter och medveten närvaro.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, använd kod X330. Den handlar om känslor, varför vi har känslor och vilka beteenden som ”hänger ihop” med känslan.
Samt övningar i att reglera/minska starka känslor som leder till att vi gör saker som blir problem för oss på sikt.
Du funderar vad som är "fel" och det beror ju lite på hur du lever och har det, vad du behöver förändra och eller lära dig att hantera. Om det handlar om en naturlig period i livet, då du hamnat i puberteten, eller om du är nedstämd av andra orsaker.
Du behöver fundera tillsammans med dina föräldrar, på vad du behöver för att börja må bättre, och om ni ska söka ytterligare stöd.
Det är viktigt att berätta allt om hur du mår.
Skriv i frågelådan igen om du vill, berätta mera om hur det blir för dig.
Kram från Snorkel.