Hej! Jag är en 15 (snart 16) årig kille som undrar om jag kommer att växa något mer på längden. Mina föräldrar är just nu lite längre än mig och enligt ”längdprognosen” så ska jag växa ungefär 8 cm till. När jag var ungefär 13-15 år så växte jag ungefär 20 cm på två år. Men det senaste året så har jag bara vuxit ungefär 2 cm, så kommer jag verkligen att bli 8 cm längre?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Rekommenderar dig att prata med skolsköterskan på din skola som brukar ha tillväxtkurva och prognos, och gissar att det är den du skriver om. Eller kontakta en ungdomsmottagning, finns även www.umo.se en ungdomsmottagning på nätet, om du vill prata mera om detta med längd och tillväxt.
Ärftlighet och hur föräldrarna har växt har betydelse för hur barnet växer. Ärftlighet handlar om gener som kan avgöra om barn växer långsamt eller snabbt. Ärftlighet kan också påverka om barnet kommer i puberteten tidigt eller sent. Har du kollat med dina föräldrar när de växte och hade "växt klart"?
Ibland följer inte barnet sina föräldrars sätt att växa. Barnet kan exempelvis växa långsammare än vad föräldrarna gjorde, eller komma in i puberteten tidigare än vad de gjorde.
Längden ärvs på ett komplicerat sätt. Anlag som finns längre bak i släkten kan påverka ett barns längd, även om det inte märks hos föräldrarna.
Hur lång barnet blir beror bland annat på hur fort barnet växer och hur lång tid hen har på sig att växa. När puberteten startar växer barn snabbare under cirka två år. Sedan saktar takten ner. Därför brukar starten på puberteten spela roll. Barn hinner växa något mer om de kommer i puberteten sent.
Det varierar mycket när barn kommer i puberteten. De flesta barn kommer i puberteten någon gång mellan 8 och 14 års ålder, flickor tidigare än pojkar.
Pojkar växer under en något längre period än flickor, ofta fram till 19 år ålder. Så det är fullt möjligt att du blir 8 cm längre.
Mat och näring påverkar också lite hur man växer, ensidig kost med för lite proteiner, näringsämnen och energi kan göra att barn växer långsammare.
Kroppen bildar många hormoner. En del styr hur barnet växer. Ett viktigt hormon är sköldkörtelhormon som bland annat styr hur fort kroppen byggs upp och hur kroppens celler förnyas.
Ett annat hormon är tillväxthormon.
Växandet påverkas också av solljus. Barn växer snabbare under våren och sommaren, för att "stå mera stilla" under vinterhalvåret. Du har säkert varit med om att både du själv och kompisar har växt en hel del under sommarlovet.
Kram från Snorkel