Tidig utvecklad för min ålder. Hej! Jag är en tjej på 10 år. Jag har skaffat en BH för inte så länge sedan; jag behöver det men det förstår inte mina kompisar.
I omklädningsrummet så frågar dom varför jag skaffade mig BH, hur man använder den och andra saker.
Eftersom jag har Aspbergers syndrom så gillar jag inte när mina kompisar är på mig hela tiden! Det är så jobbigt! Och sedan går dom och berättar om det för alla.
Jag blir nedstämd, ledsen och besviken.

Svar
Hej, tack för ditt brev, eftersom du inte uppgivit någon emailadress så kunde jag inte svara direkt till dig.
Du är tidigt utvecklad, har börjat komma in i puberteten, börjat få bröst ocgh kanske också mera kroppsbehåring.
Du behöver använda BH, något som väcker nyfikenhet hos dina klasskamrater som inte alls är där ännu.
När det är något nytt, okänt och också spännande, så väcker det ju nyfikenhet och förundran.
Du är först att börja utvecklas och förändras och därför får du alla frågor och all uppmärksamhet, något som du inte alls vill ha utan bara ser som jobbigt.
Det skulle ju vara bra, nu när du har börjat utvecklas och ni alla närmar er förpuberteten, att ni alla fick svar på de frågor detta väcker. Så inte du behöver svara och få all uppmärksamhet.
Gymnastiklärare och/eller klassläraren o skolsköterskan skulle ha en information om vad som händer med kroppen under puberteten och därmed stilla den nyfikenhet som du blir utsatt för.
Kan inte du och dina föräldrar ta upp detta med din mentor, beskriva vad som händer och hur jobbigt det blir för dig. Klassläraren kan sedan ha en helt normal lektion, (som de ändå skulle ha inom kort eftersom det ingår i undervisningen), om kroppen och om hur man utvecklas.
Du slutar ju skolan nu, och har sommarlov, det är ju en väldigt bra sak att göra då skolan startar igen efter sommarlovet, då är det ingen som kopplar detta till just dig, utan att pubertet och kroppsutveckling är något som händer alla förr eller senare, och att ni får information och kunskap om hur kroppen fungerar.
Det kommer nog inom en snar framtid att börja hända saker hos dina klasskamrater också, de kommer också att börja få t.ex. bröst. Men det är helt klart jättejobbigt att vara först, och vara så tidig som du är, för då är ju ingen av klasskamraterna eller du själv"beredda" på förändringarna.
Det är nog väldigt jobbigt att vara sist också, då alla andra börjat få bröst och kroppsbehåring, men själv så ser man ut som en liten flicka.
Det är väldigt olika hur tidigt eller sent man puberterar, kan skilja sig mycket.
Om du pratar med skolsköterskan på din skola, så har hon mera information om detta som du kan få.
Du eller dina föräldrar kan också vända er till ungdomsmottagningen för att få information om vad som händer i kroppen under puberteten. Kramar från Snorkel