Hej! Det är så att jag och min Kille har varit tillsammans i snart två år.
Allt funkar bra men jag får konstiga känslor i bland har på senare tid känt att jag inte vill ha sex, äcklas av att se honom. Är så rädd att jag har tappat mina känslor för honom. Vill inte göra det. Hur ska jag göra?

Svar
Denna frågelåda är kanske inte den bästa för att svara på din fråga, denna sida handlar om tidig upptäckt och tidiga insatser vid psykisk ohälsa.
Skulle tipsa dig om att vända dig till en ungdomsmottagning, dels finns www.umo.se
en ungdomsmottagning på nätet, där andra ungdomar chattar om liknande funderingar.
Dels boka en tid på den ungdomsmottagning du tillhör, där arbetar van personal med frågor runt sex och samlevnad. Att tappa lust för sex under perioder är inte ovanligt, sexlusten går upp och ned, och minskad/tappad lust kan bero på en mängd olika saker, t.ex. stress, relationsproblem, alkohol, nedstämdhet/depression, ångest, dåligt självförtroende, för lite motion fysisk aktivitet, brist på eller hormoner i obalans, eller att det börjat gå slentrian i förhållandet och man behöver ”satsa lite extra på förhållandet och närhet till varandra ett tag.
Hur ser det ut för dig i livet i stort, har du balans i livet mellan vad ger glädje, energi och ork och vad som tar glädje, energi och ork? ”För mycket skit och för lite godis, gör oss nedstämda och energifattiga, och det påverkar ju lusten.
Har du andra problem eller svårigheter som tar mycket tid och fokus från dig, leder till negativa tankar och oro?
Känner du dig låg och nere även i andra situationer i livet?
Det som är bra och mycket betydande i en relation är att man kan vara öppna och prata med varandra, att man känner sig trygg. Att man ger varandra tid och tålamod då man kanske är låg och saknar lust. Inte tvingar sig själv till något utan att det är OK att bara kramas och vara nära, man måste inte ha sex.
Hoppas att detta var en liten bit på vägen, fundera lite över din livssituation i helhet, kolla på www.umo.se
och kontakta en ungdomsmottagning om du känner att du vill det. Läs också mera på denna sida om nedstämdhet. Kram från Snorkel