Jag känner mig alltid trött. Det är jobbigt att göra vardagliga uppgifter som t. ex duscha, äta och städa.
Jag har varit deprimerad i ca två år men mår bättre sedan två månader tillbaka. Jag har börjat få rutiner. Jag tränar en timme varje morgon och är ute varje dag.
Jag äter hälsosamt och mina blodvärden ser bra ut. Jag sover jättebra varje natt. Men jag är ändå jätte trött och jag somnar nästan hela tiden. Jag är som en zombie hela dagarna. Jag trodde att det skulle bli bättre men det blir det inte. Varför är jag så trött? Vad ska jag göra för att bli piggare? Hur ska jag lyckas hålla mig vaken på dagarna?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Vill börja med att verkligen ge din en eloge för de livsstilsförändringar du gjort, och att du kämpat dig igenom en TVÅ ÅRS tids lång sjukdom och att det nu vänt sedan två månader tillbaka, och du känner att du mår bättre, klarar mera, får rutiner etc.
Du hare verkligen kämpat.
Så har också din kropp och ditt psyke, kämpat alltså. I två år.. Din kropp har fått slitit så hårt för att ”klara av” detta, och efteråt när man börjar se ljusningen, må bättre, kan stora tröttheten komma. Men det går över, du måste bara ge kroppen lite tid att återhämta sig.
Ännu viktigare nu med balansen mellan vad som tar och vad som ger energi, viktigt ,med återhämtning. Gå små steg framåt, tänk på LIVSBALANS www.snorkel.se
Tänk dig om din kropp kämpat med en allvarlig somatisk sjukdom, du skulle nog inte på samma sätt tycka att det var konstigt att du var trött efteråt, men detta är ungefär samma sak..
Ge din kropp fler tillfällen till återhämtning, mellan andra ”mera jobbiga” uppgifter. Små steg tillbaka till ökad aktivitet. Frisk luft, andning/avslappning, korta promenader, bygga upp kroppen igen, den har varit helt ”nedbruten”.
Du kan läsa under VAD GÖRA, stress, för tips på återhämtning. Vad gör just dig avslappnad, ger återhämtning?
Annars finns många övningar i avslappning, lugn andning och medveten närvaro, mindfulness, i vår app
Snorkelövning.
Fortsätt kämpa, bra jobbat.
Kram Snorkel.