16 år, Kille Jag tror de är något fel med mig, jag har haft samma symtom i 1 och ett halvt år nu. Symtomerna är skakningar. Att plötsligt någotstans på min kropp, de kan vara vartsomhelst alltså verkligen vartsomhelst. Att en muskel börjar rycka. Jag vill verkligen gå till doktorn men jag försöker bara glömma bort de. Jag vet att jag har en sjukdom men vet inte vilken. Kan de vara Parkinsons eller MS. Tänk att sånt här ska hända med mig nu när jag har hela framtiden framför mig… Vad ska jag göra? 😭

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Ofrivilliga muskelryckningar är vanligt förekommande hos helt friska personer. Muskelryckningar kan triggas av stress, sömnbrist, magnesiumbrist, olika hormonsjukdomar mm.
Om man är väldigt orolig, medvetet eller omedvetet spänner sig mycket i kroppen, så kan också muskeln "dra ihop sig" och rycka till.
Du har haft dessa ryckningar i 1,5 år nu, och är naturligtvis både orolig och rädd, vad är detta, är det "normalt" eller är det p.g.a. en somatisk sjukdom....
Du har försökt att "glömma bort" det, men oron finns ständigt kvar. Du tänker "katastroftankar" att det är en allvarlig sjukdom som kommer att påverka hela ditt framtid.
Steg ett i detta är att prata med dina föräldrar, har ni muskelsjukdom i släkten, kan de känna igen detta? Sedan boka en läkartid för undersökning. För att få mera kunskap och något konkret att utgå ifrån. Antingen få svar att det är något kroppsligt, och få hjälp och behandling för att lindra symtomen, eller våga tro och lita på att detta är mera psykiskt, alltså mer beroende på stress och oro/ångest, och jobba med verktyg för att minska stress, hantera ångest, återhämtning med mera.
Vänta inte med det.
Om det handlar om stress/oro så är du så välkommen att skriva hit igen så kan du få mera konkreta tips för stresshantering. Men först en kroppslig undersökning för att utesluta somatisk sjukdom, annars kommer din rädsla och "skräcktankar" troligtvis sitta kvar.
Läs mera på sidan om stress och oro/ångest.
Välkommen att höra av dig igen.
Kram Snorkel