Hejsan , Jag oroar mej för många saker , jag har haft oskyddat sex med en tjej och nu vet jag inte om jag har klamydia eller någon annan könsjukdom .
Och jag har hört om smittskyddslagen och jag har hade en till tjej efter den första och jag vet inte om jag har smittat henne eller ännu värre om hon är gravid. Men jag vill verkligen inte att pappa eller mamma ska få reda på det.
Samtidigt så går det dåligt i skolan, men jag kämpar verkligen upp betygen igen, genom att först vara i skolan sen när jag kommer hem pluggar jag tills jag går och lägger mej . Så jag tror att det är på grund av det jag är deprimerad. Och om jag har gjort den här flickan gravid så måste ju hennes mamma få veta det å då kanske jag blir polisanmäld .
Snälla! Hjälp mej jag vet inte hur jag ska göra .

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Förstår att du är orolig, det finns självklart många risker med att ha haft oskyddad sex.
Den oro du känner nu kan hjälpa dig att så att du skyddar dig och framtida flickvänner framöver. Det är bra.
Du är rädd för både smitta, graviditet och att någon av era föräldrar ska få veta, du skriver också om polisanmälan..
Var flickan mycket minderårig??
Annars låter det väldigt dramatiskt med polisanmälan..
Vad kan du då göra, för det första så kan du stilla din egen oro över att ha blivit smittad genom att vända dig till ungdomsmottagningen där du bor. Dina föräldrar behöver inte veta att du varit där. De kan ta ett test för att utesluta smitta, obehagligt att gå dit, visst, men då slipper du oroa dig och får veta, samt får medicin om du behöver.
MASSOR av ungdomar står inför samma oro som du, och har vänt sig till ungdomsmottagningar.
Inget konstigt eller farligt alls. Du kan ju ta en kompis med dig.
Där får ni också massa information om symtom på könssjukdomar,vad man kan göra, skydd med mera.
För att veta säkert om flickan är gravid så måste du ju prata med henne, vet inte hur länge sedan detta var, men hon borde nog märka om hon blivit gravid.
Annars finns det enkla test att köpa på apoteket.
Kan du ta mod till dig och ta kontakt med henne. Skolan blir lidande och du mår inte bra, när du fått klarhet slipper du din oro,förstår att det blir svårt att släppa den innan du vet något mer.
Du är jätteorolig både att dina och flickans föräldrar ska få veta något, förstår inte riktigt varför.
Det är ju väldigt vanligt att ungdomar har sex, inte sant?? Tror du att de kommer att bli arga och förvånade??
Du behöver bolla din oro med någon annan, på ungdomsmottagningen är de vana att prata neutralt om dessa frågor, annars så gå till skolsköterskan på din skola.
Har du någon manlig vuxen bekant eller släkting som du skulle kunna prata med, om du inte kan ta upp detta med dina föräldrar?
Någon som kanske kan hjälpa dig att ta kontakt med ungdomsmottagningen. Dina tankar är negativa och mörka, det blir de då man oroar sig och är deppig, det blir också svårt att se någon lösning eller ljusning på sina problem.
Hoppas att du har någon nära killkompis att snacka med, det brukar också kännas bättre. Sköt om dig själv och "dina flickvänner" skydda dig, många hälsningar Snorkel