Jag är jätterädd för att bli överviktig, men jag tror att jag är det redan...
Jag vill ha svar! Jag är 1.54 cm lång, väger 54-55 kg... Och nu vill jag ha riktiga svar!
Tack Snorkel.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du är orolig för om du väger "för mycket", du vill ha ett "riktigt" svar, och jag ska ge dig ett så "riktigt" svar jag kan.
BMI står för body mass index och är ett mått på förhållandet mellan vikt och längd. Eftersom muskler väger mer än fett fungerar inte BMI för kroppsbyggare och vältränade personer.
Eftersom barn och ungdomar inte är färdigväxta och SKA helt normalt ha mer underhudsfett, så måste man dessutom räkna med att de kan väga mer än vad ett BMI test visar som är anpassat till vuxna.
Ta inte ditt BMI test på allt för stort allvar. BMI ska mer ses som en riktlinje och är inget exakt mått på viktrelaterad hälsa. Alla är olika med olika kroppssammansättning. BMI-klassificering Enligt WHO (Världshälsoorganisationen) finns det fyra viktklasser för BMI: Undervikt, normalvikt, övervikt och fetma. (Gränserna stämmer alltså inte riktigt för kroppsbyggare eller barn och ungdomar som kan väga mer och vara normalviktiga)
Undervikt (BMI mindre än 18.5) Onaturlig undervikt med BMI under 18.5 kan vara mycket farligt och rekommenderar hjälp hos läkare. Naturligt smala personer med BMI runt gränsen till undervikt kan trots detta vara mycket hälsosamma och inte alls undernärda. Mycket beror på din kroppstyp så stirra dig inte blind på viktklasserna. Normalvikt (BMI mellan 18.5–24.99) Normalvikt är den hälsosammaste viktklassen. Övervikt (BMI mellan 25,00–29,99) Hamnar du i viktklassen övervikt väger du för mycket i förhållandet till din längd.
Detta kan i längden innebära komplikationer som förhöjt blodtryck, förhöjda blodfetter och typ 2 diabetes. Fetma (BMI högre än 30)
Ditt BMI är 22.7 Du är alltså helt normalviktig. Det finns en stor fara att fastna kring vikt och viktfobi, man stirrar sig blind på vissa detaljer på kroppen, på vågen eller börjar undvika att äta vissa saker hoppar över måltider med mera.
Risken finns att man hamnar i en ätstörning, som är en allvarlig sjukdom och kan vara mycket svår att ta sig ur.
Det alla människor behöver för att äta sunt är det enkla att "äta allt" men "lagom mycket", alltså inte feta snacks och söta kakor varje dag, men ändå unna sig det på helger till exempel. Och äta alla måltider, inte hoppa över eller undvika måltider. Man behöver äta frukost, lunch och middag, och även ca 2 mellanmål.
Frukt, grönsker, vitaminer och proteiner är viktigt då man växer och är normalt fyusisk aktiv.
Har du svårigheter att äta eller börja fastna i dina tankar på att du väger för mycket, så ta kontakt med din skolsköterska på din skola. Hon kan hjälpa dig.
Många hälsningar Snorkel