Hej, jag tycker jag är lång för min ålder är 11 och fyller 12 om 1 månad jag är 170 och mina mamma är 168 och min pappa är 177 hur lång kommer jag att bli??
Jag typ bli är rädd att bli över 175.
Vet inte riktigt varför jag är längst i min klass och typ alltid varit det, det är jätte jobbig. Snälla svara

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Att vara ”först utvecklad” se äldst ut eller vara ”sist utvecklad” och se yngst ut, att vara kortast i klassen, eller längst, är alla jobbiga saker.
Vi utvecklas olika, det skiljer ganska mycket det ser du om du tittar dig omkring, (fast många vi möter vet vi inte hur gamla de är, vi gissar bara utifrån hur de ser ut, klär sig, hur gamla deras vänner ser ut, hur långa eller korta de är, hur de pratar osv.)
Vissa växer snabbt för att sedan stanna, och andra är korta länge för att sedan ”ränna iväg” i slutat av tonåren.
Medellängd på tjejer brukar vara ca 1,68 cm, sedan finns naturligtvis de som är både kortare och längre.
Har du långa föräldrar, kan man förmoda att du kommer att bli längre, eller det är kanske så att du bara växt snabbt.
Berätta för dina föräldrar hur jobbigt detta är för dig, hur du mår av detta att du ser dig som lång för din ålder.
Kanske de kan känna igen sig, kanske även de växte fort och tidigt då de var unga.
Skolsköterskan på din skola har nog en ”längdkurva, dvs man kan se hur du har växt, om du börjar stanna av etc. Så ni kan tillsammans träffa skolsköterskan för att kolla av din längdkurva.
Det är säkert många andra tjejer som är ”avundsjuka” på att du är lång, och de kanske inte alls förstår att det kan vara mycket jobbigt.
Att vara lång har länge varit ett ”ideal” då det handlar om vad som anses ”vackert och snyggt”, tex är fotomodeller ofta långa.
Många många mår nog ungefär som du, fast av motsatt anledning, de känner sig alldeles för korta och ”små”.
Detta har blivit otroligt jobbigt för dig, får dig att må dåligt och kanske till och med hindrar dig från att göra roliga saker som du tidigare tyckt om.
Då blir detta med att vara lång verkligen ett ”hinder” och ett ”lidande” fast det egentligen inte har någon betydelse alls hur lång eller kort man är.
Men det låter som att det blivit en ”fix idé för dig, och att du ser det som något fel och negativt. Detta kommer ju kanske att vara ett fortsatt problem något/några år till, sedan kommer dina jämnåriga att ”hinna ikapp” och det jämnar ut sig lite mera, du blir inte längst i klassen längre. Många pojkar mognar och utvecklas mycket senare än flickor, men brukar växa ikapp och växa om tjejerna då de blir lite äldre. Men även vuxna är olika långa.
Vad kan du då göra, så att det blir så lite jobbigt som möjligt, så att inte din längd hindrar dig från att ha roligt och trevligt?
Man kan inte göra något åt sin längd, man är så lång eller kort man är, så att acceptera (se verkligheten som den är) fast man kanske önskar annorlunda.
Att acceptera att så här är det och det ska inte få hindra mig. Att göra roliga saker, ”slåss” för den man är. Jag är helt säker på att DU inte väljer bort någon kompis för att den är kort eller lång…
Kan du prata med din familj om detta, dina föräldrar och syskon. Kan de ge dig några råd och stötta dig i detta som du mår jättedåligt av.
Skulle tipsa dig också om att ta kontakt med skolsköterska eller kurator på din skola, att ha någon att prata med om detta, och kanske träffa skolläkaren för att se om de kan bedöma hur lång du förmodas bli när du växt klart.
Det kommer att bli bättre och ”jämna ut sig”. Försök att göra saker som du blir glad och mår bra av, umgås med dina jämnåriga vänner, någon hobby eller intresse, där du får vara du.
Låt inte din längd vara ett hinder, utan träna på att göra saker FAST och TACK VARE att du är lång.
Det finns ju tex olika sporter där det verkligen är en fördel att vara lång.
Vill också tipsa om www.umo.se en ungdomsmottagning på nätet, där skriver många ungdomar om liknande problem.
Kram från Snorkel