Hej .. jag har läst igenom de som står på eran sida om vad man ska göra om man inte kan sova men ingen hjälper på mej .. ligger vaken nästan hela nätterna och tänker på allt som är jobbigt just nu .. Snälla hjälp mej ! Om jag inte börjar sova ordentligt snart så kommer de att gå ut över skolan!

Svar
Hej, tack för ditt brev. Du hade inte skrivit någon emailadress så jag kunde inte svara direkt till dig.
Du skriver att du läst allt om hur man förbättrar sömnen men ingenting hjälper.
Det är svårt, grejen är att man måste prova, träna och öva. om och om igen. Det räcker tyvärr inte med att prova några kvällar... Ge inte upp, försök igen.
Det jag särskilt tycker att du ska öva på är;
1) inte sova på dagen, om du sover på dagen så är det alltid mycket svårare att somna på kvällen.
2) Avslappning och andningsövningar som finns på hemsidan. Om du ligger och "stressar upp dig" för att du inte sover, är det omöjligt att somna. Tänk tankar som t.ex. kroppen får vila, när jag ligger här och slappnar av... Andas lungt och följ dina andetag.
3) Prova mindfulness/medveten närvaro, till exempel träna på att ha fokus på andningen och räkna dina andetag, börjat tankar komma på annat så styr bara uppmärksamheten tillbaka till andningen.
4) Ha en bok bredvid sängen där du skriver upp saker du MÅSTE komma ihåg, så slipper du ligga och tänka på allt du inte får glömma.
5) Motion, fysisk aktivitet är viktigt, stresshormonerna sjunker och man blir fysiskt trött i kroppen, får lättare att slappna av etc. Även viktigt att man äter ordentligt och rätt saker, inte för mycket socker eller läsk.
Du ligger vaken och tänker på allt som är jobbigt, hur ser det ut i ditt liv, vad är det som väcker din oro. Du behöver nog förändra i livet på lite längre sikt så att du kan känna dig mera lugn.
Har du någon att prata med, vänd dig till elevhälsovården. Där kan ni tillsammans försöka fundera på vad som skulle behöva ändras i ditt liv, skola, kompisar, fritid och familj.
Läs mera på hemsidan om stress och vad man kan göra. Ta hand om dig själv, många hälsningar Snorkel.