Hej!
Jag har nu under en viss tid haft problem med speciellt min aptit. Jag är hungrig men jag har ingen aptit. Därför brukar jag tvinga mig själv att äta, men blir mätt på bara ett par tuggor för att jag känner att det inte smakar gott. Detta har jag haft problem med sedan September.
Dessutom har EXTREMT ont i magen (ibland). Jag har varit förstoppad under en lång, lång tid och ibland har jag blod i avföringen. Senaste gången var igår och innan det var det för ca 4 veckor sedan. Jag har inga ätstörningar eftersom att jag är nöjd med min kropp och när jag vägde mig idag hade jag gått ner 2 Kg. Jag gick från 52 Kg till 50 Kg.
Det som jag tycker är läskigt är att jag redan var underviktig tidigare. Andra saker jag har haft problem med är smärta i nacke, axlar och rygg. Inte nog med det är min käke konstig också. Den typ gör ont och gör ifrån sig ett klickande ljud och allt detta stressar mig bara mer och mer. Jag kan inte direkt söka hjälp för det pga covid och jag vet inte vad jag ska göra längre.
Det har kommit så långt att jag bara vill dra mig själv i håret. Vad ska jag göra och vad beror detta på? MVH Jag har blivit känsligare och mer lättirriterad.

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Jag vet inte hur gammal du är, men skulle råda dig att genast kolla upp din mage, blod i avföringen behöver man kolla upp.
Det kan komma lite blod från tarmen, eftersom du varit förstoppad, men viktigt att kolla det och din viktnedgång starka magvärk.
Det är stor säkerhet på Vårdcentralerna, du kan absolut boka tid där, (eller med hjälp av dina föräldrar om du är under 18 år) trots Corona.
Är du under 18 så berätta för dina föräldrar.
Det är många saker som påverkar aptiten, en orsak kan vara spänningar och ångest.
Du avfärdar tanken om någon form av ätstörning, eftersom du är nöjd med din kropp, inte har någon önskan om viktnedgång och så vidare.
Och du tar även upp andra fysiska smärtor, nacke, axlar, rygg med mera. Dina symtom kan absolut vara spänningar och stress, i en ond cirkel, men man ska alltid göra en somatisk koll för att avfärda fysiska orsaker.
Det är lättare att ge dig konkreta tips/råd om man säkerställt att det inte ligger somatiska orsaker bakom.
Läs mera om Stress på webbsidan under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Läs också om Livsbalans.
Hur ser det ut i ditt liv generellt gällande familj, jobb/skola, vänner/relationer och intressen/fritid?
Du kan prova våran beteendeanalys- se en kedja av händelser, för att hitta problembeteenden, hur situationer, tankar, känslor, fysiska reaktioner och det vi GÖR, få olika konsekvenser för oss på kort och lång sikt. Se instruktionsfilmen, läs information, se färdiga kedjor med mera, så förstår du mera vad det handlar om.
Du kan ändå ha hjälp av Snorkels strategier och appar för avslappning, avspänning och känsloreglering.
Samt ha hjälp av medveten närvaro, mindfulness.
Mindfulness handlar om att styra fokus och uppmärksamhet till nuet, till det man gör, istället för att fastna i negativa tankar och oro.
Du kan läsa mera information och prova övningar på snorkels webbsida www.snorkel.se
Samt i våra två appar, gratis att ladda ner. Skills Snorkel reglera känsla (använd kod x330) handlar om känslor och känsloreglering Snorkelövning instruktion och röstövningar ibland annat medveten närvaro, lugn andning, avslappning med mera.
Vänta inte, kontakta Vårdcentralen. Skriv igen om du vill, men först behöver man konstatera att det handlar om psykisk ohälsa. Hälsningar Snorkel