Hej! De senaste månaderna har jag märkt av en kräkkänsla vid varje måltid jag äter om dagarna.
Detta har gjort så jag inte kan äta det jag vill eller det jag behöver om dagarna längre. Kan detta bero på bulimi eller något annat?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det är svårt att svara på exakt vad detta kan bero på, det finns många olika orsaker som kan ligga bakom, både fysiska och psykiska.
Stressmage, magsår, överkänslighet, allergier t.ex. gluten, överskott av magsyra med mera.
Eller oro, ångest, stress eller någon form av ätstörning.
Du undrar över bulimi, det innebär ju förenklat att man ”hetsäter” alltså äter massor och sedan VILL kräkas upp det för att inte gå upp i vikt, att det väcker en ångest att man ätit så mycket. Känner du igen det?
Anorexia, som förenklat innebär att man har en önskan om att gå ner i vikt, kontrollerat matintaget, övertränar och ibland kompenserar för det man ätit genom att till exempel kräkas.
Du skriver inte hur gammal du är, men dessa symtom är viktigt att ta på allvar.
Ta hjälp av dina föräldrar, berätta för dem. Om du inte får i dig den näring och energi som din kropp behöver så är risken mycket stor att din kropp försvagas och försämras, att du mår allt sämre, och med ett ökat illamående som följd i en ond cirkel.
Boka tid för en somatisk undersökning på Vårdcentralen snarast.
Där kan man utesluta somatiska orsaker, och du kan om du får klarhet i det jobba mera på ”livsstilsförändringar” stresshantering eller annat. Och upptäcka en begynnande ätstörning i tid.
Fundera lite på dina tankar och känslor i samband med mat och måltider, har du någon form av ”snedvriden” kroppsuppfattning, önskan om att kontrollera din vikt, eller gå ner i vikt. Om det inte är så så är det inte Bulimi du hamnat i.
Denna webbsida handlar om psykisk ohälsa, det finns många verktyg för att hantera ångest, stress, nedstämdhet med mera. Men man behöver bli säkrare på vad dina problem orsakas av.
Du kan läsa om stress, livsbalans, (prova dokumentet för balans i livet). För att fundera om din livssituation påverkar ditt illamående.
Du kan också prova beteendeanalys, som finns på snorkels startsida.
Det handlar om att lära känna sig själv, problembeteenden, svåra situationer, tankar, känslor och beteenden, hur de påverkar på kort och lång sikt. Se instruktionsfilmen och läs information så förstår du mera vad det handlar om.
Vänta inte, berätta för dina föräldrar och boka tid på Vårdcentralen.
Skriv igen i frågelådan om du vill, kram Snorkel.