Hej jag heter xx och är 158-159 lång. Jag blev 12 år i januari 2022. Jag fick min pubertet för 1 år och några månader sedan, innan jag fick min pubertet var jag runt 149-150cm.
Jag vill stanna i min längd och inte bli längre.
Vet ni hur man kan kolla om man kommer växa mer? Och är 158cm långt för en 12 åring? Jag har många störningar och att jag kommer bli längre och jag vill inte de.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Att vara ”först utvecklad” se äldst ut eller vara ”sist utvecklad” och se yngst ut, att vara kortast i klassen, eller längst, är alla jobbiga saker.
Vi utvecklas olika, det skiljer ganska mycket mellan ungdomar, det ser du om du tittar dig omkring, (fast många vi möter vet vi inte hur gamla de är, vi gissar bara utifrån hur de ser ut, klär sig, hur gamla deras vänner ser ut, hur långa eller korta de är, hur de pratar osv.)
Vissa växer snabbt för att sedan stanna, och andra är korta länge för att sedan ”ränna iväg” på slutat av tonåren.
Medellängd på "vuxna" tjejer brukar vara ca 1,68 cm, sedan finns naturligtvis de som är både kortare och längre. Så utifrån det skulle du växa lite till. Om du stannat i växten nu så skulle du anses som kort..
Hur kommer det sig att du oroar dig för din framtida längd?
Har du långa eller korta föräldrar, ofta brås man på sina föräldrar, kan man förmoda att du kommer att bli längre, eller är det så att du bara växt fram till puberteten och nu börjat stannat/plana av i växten?
Berätta för dina föräldrar om hur jobbigt detta är för dig, hur du mår av detta och att du oroar dig för din längd, och din önskan om att inte växa mera nu.
Skolsköterskan på din skola har nog en ”längdkurva, "tillväxtkurva" dvs man kan se hur du har växt, om du börjar stanna, plana av etc. Du kan prata med elevhälsovården tillsammans med dina föräldrar.
Önskemål om utseende och längd skiljer sig mycket, att vara lång har länge varit ett ”ideal” då det handlar om vad som anses ”vackert och snyggt”, tex är fotomodeller ofta långa. Du önskar tvärt om att inte växa mera.
Det är säkert flera andra tjejer som önskar bli längre, de mår nog ungefär som du, fast av motsatt anledning, de känner sig alldeles för korta och ”små”. "minst i klassen" Pubertet och utveckling kan vara en jobbig period.
Detta har blivit jobbigt för dig, du skriver inte varför du blivit oroad av din längd och varför du inte vill bli längre, hur ser dina tankar ut?
Det viktiga är att detta med att vara lång eller kort inte blir ett ”hinder” och ett ”lidande” då det egentligen inte har någon betydelse alls hur lång eller kort man är, om man inte är extremt lång, över 2m eller "dvärgväxt" då kan det ju bli ett hinder i vardagen.
Men det låter som om det har blivit en ”fix idé för dig, och att du ser det som något fel och negativt om du växer mera. Är det så att du är bland de längre i klassen just nu? Så kan det vara ett tag, men
sedan om kommer dina jämnåriga att ”hinna ikapp” och det jämnar ut sig lite mera, och vissa växer om dig, men även vuxna är olika långa.
Vad kan du då göra, så att det blir så lite jobbigt som möjligt, så att inte din längd hindrar dig från att ha roligt och trevligt?
Man kan inte göra något åt sin längd, man är så lång eller kort man är, (om man inte tillhör extremerna, och man får hjälp av läkare för att stoppa eller öka tillväxten något)
så att acceptera (se verkligheten som den är) fast man kanske önskar annorlunda är kanske det bästa. Styra fokus till något annat.
Att acceptera att så här är det och det ska inte få hindra mig. Att göra roliga saker, acceptera sig själv för den man är. Jag är helt säker på att DU inte väljer bort någon kompis för att den är kort eller lång…
Kan du prata med din familj om detta, dina föräldrar och syskon. Kan de ge dig några råd och stötta dig i detta som du mår jättedåligt av.
Skulle tipsa dig också om att ta kontakt med skolsköterska eller kurator på din skola, att ha någon att prata med om detta, och kanske träffa skolläkaren för att se om de kan bedöma hur lång du förmodas bli.
Det kommer att bli bättre och ”jämna ut sig”. Försök att göra saker som du blir glad och mår bra av, umgås med dina jämnåriga vänner, någon hobby eller intresse, där du får vara du.
Låt inte din längd eller oro för framtida längd vara ett hinder, utan träna på att göra saker som inte handlar om tankar på längden, ha fokus på annat, res dig och gör något annat då dina orostankar kommer.
Fundera över vad som får dig att må bra ger energi och som du blir glad av.
Läs om livsbalans på www.snorkel.se under vad är.
Vill också tipsa om www.umo.se en ungdomsmottagning på nätet, där skriver många ungdomar om liknande problem.
Kram från Snorkel