Hej det här snart gått en vecka och jag känner mig helt borta och trött. Det känns som om jag inte finns i min kropp. Som om nån annan kontrollerar min kropp, blir ofta trött är ung bara 15 år.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver att du senaste veckan har varit så otroligt trött, som om du inte ”är i din kropp”, som om någon annan gör allt det du inte orkar.
Du är ung och ofta trött.
Du skriver ingen direkt fråga, men gissar att du funderar över detta. Det är svårt att veta vad din väldiga trötthet beror på. Har det hänt något särskilt i ditt liv senaste tiden, någon kris eller svår händelse? Eller har då gått länge i en tuff och svår livssituation?
Hur ser det ut med din livsbalans, balans i livet mellan vad som ger energi, glädje, lust och ork och vad som tar energi, glädje lust och ork? Hur ser det ut för dig då det gäller skola, familj, vänner och positiv fritid?
Läs om livsbalans på www.snorkel.se prova veckokort och formulär för balans i livet.
Läs också om stress, vad är och vad göra.
Du har precis haft skolavslutning, ibland, om man kämpat mycket för något, så kan ”luften gå ur” en efteråt, och man blir helt slut, jättetrött. Hoppas du har ett meningsfullt sommarlov framför dig, för vila och återhämtning och positiva utmanande aktiviteter av olika slag.
Hur fyller du på med energi, hur äter du? Och hur är din vila/återhämtning, hur sover du?
Det finns också somatiska orsaker som kan orsaka stor trötthet, till exempel allergier. Det är väldigt mycket olika allergener i luften just nu.
Berätta för dina föräldrar hur du mår, du kanske behöver en somatisk koll hos Vårdcentralen, ta lite prover för att se att dina värden är ok.
Fundera lite mera på hur det ser ut för just dig, vad som skulle kunna orsaka din trötthet. Prata med dina föräldrar.
Skriv sedan igen i frågelådan om du vill.
Kram Snorkel