Hej
1jag har ” super ” ont i magen.
2. och har humörsvängningar! Det är så jobbigt! När jag är i skolan och är glad på rasten och på lektionerna sen plötsligt blir jag super arg eller känslig!!😭 Då bukar jag slå i väggen ute så att jag blir lugn eller lämna stället. Men då följer mina kompisar efter mig och låter mig inte vara ifred fast jag säger att jag vill vara ifred.. varför är det så här?
3.Nu är min bästa vän sur på mig för att jag gick iväg🥺
4. Och jag får typ kiss i trosan från ingenstans! En gång så Funderade jag på om min skolsköterska kunde komma upp och berätta om puberteten och sånt men jag vågade inte det kändes så konstigt! Är jag feg för att jag inte våga fråga..??

Svar
Hej, tack för dina frågor.
har du kollat på en sida som heter www.umo.se en ungdomsmottagning på nätet. Där kan du läsa mycket om att vara ung och vad som händer i kroppen då man hamnar i puberteten.
Det är svårt att svara på varför du har ont i magen, det kan vara så att din mens är på gång eller till exempel stress och oro. Det kan vara samma orsak att det kom lite "kiss" i trosan, kan vara en helt normal "flytning" ett sekret från slidan som är vanlig innan man får mens. Eller att du håller dig för länge, helt enkelt att urinblåsan var "överfull". Prata med skolsköterskan så berättar hon mera.
För det låter verkligen som en toppenbra idé att skolsköterskan skulle komma och berätta om puberteten och vad som händer i kroppen! Kan du inte gå dit på egen hand först, eller tillsammans med en vän, ställa dina frågor och funderingar och få svar samt framför din toppenbra idé att hon kommer till klassen???
Känslorna går väldigt upp och ner då man kommer in i puberteten, precis som du skriver så växlar man snabbt från glad till sur och kanske ledsen. Det är nog samma sak med din kompis som blev sur. Det händer något, man tänker och känner en massa, det händer saker i kroppen och allt detta får en att göra på ett visst sätt. Det man gör får sedan konsekvenser just nu, och på längre sikt.
Du känner och tänker saker som får dig att gå iväg.. Din kompis känner och tänker saker som får henne att bli sur.. Så är det hela tiden för alla. Det är bra att försöka prata med varandra då båda är lugna och inte upprörda, man kan inte prata och tänka då man är upprörd. Din kompis blir kanske orolig för dig, därför följer hon efter.
Du kan prova beteendeanalys på våran webbsida www.snorkel.se det handlar just om att öka förståelsen och lära känna sig själv och det man gör, samt vilka konsekvenser det får.
Kolla på webbsidan tillsammans med dina föräldrar eller kanske skolsköterskan, så kan de förklara mera hur man kan göra.
Berätta för dina föräldrar om dina funderingar, de kan också beskriva om vad som händer då man kommer in i puberteten, blir tonåring. Berätta om hur det var för dem.
Kram från Snorkel