Hej. Min kurator vill att jag ska prata med mina föräldrar om hur jag mår, eftersom hon är orolig om jag kanske kommer göra något "dumt" under jullovet. Men jag vill inte prata med mina föräldrar om det. Eftersom jag inte har någon bra relation till mina föräldrar så vad ska jag gör/kan göra för att slippa att prata med dom??

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du mår inte bra, och har kontakt med din skolkurator, det är snart jullov och din kurator är orolig över hur hur du kommer att må under lovet. När man är ledsen, har ångest och är deppig, eller på annat sätt inte mår bra, är det jätteviktigt med stöd, förståelse och hjälp av sin omgivning.Att de närmast runt omkring vet att man har det tufft just nu, gör att det inte blir lika mycket missförstånd eller konflikter, då man t.ex. inte beteer sig som vanligt eller inte orkar som förr. Dina föräldrar är de som har ansvar för dig och som på olika sätt ska "ge dig det du behöver", de behöver känna till hur du mår! Hur du har det! Du har inte någon bra relation med dina föräldrar skriver du, så jobbigt och besvärligt! Det är egeneligen så att de då ÄNNU mera behöver veta om hur du mår och har det, för då gissar jag att ni inte pratar så mycket med varandra i vanliga fall heller.. Jag måste hålla med din kurator om att dina föräldrar behöver få veta, så att de kan hjälpa dig att få kontakt med någon annan "stödperson" eller t.ex. BUP om du skulle börja må jättedåligt under julen! Men däremot kanske det är för svårt för dig att berätta och beskriva själv, på egen hand, hur du mår, där behöver du kanske hjälp.. Kan din kurator hjälpa dig att berätta för föräldrarna? Kan ni göra det tillsammans? Finns det någon annan vuxen i din närmaste familj som du har bra kontakt med, mormor/farmor/moster etc eller någon vän till familjen?? Kan de hjälpa dig+ Kan du prata med någon av dem? Om det är svårt att prata och uttrycka sig, kan du skriva ner i ett brev vad du vill säga, om hur du mår, tänker och känner, samt hur det blir för dig, dvs konsekvenserna av ditt mående? Kan du och din kurator göra upp en "plan" för personer, aktiviteter och saker som får dig att må lite bättre, "en krisplan" någon du kan ringa och prata med, något som du kan sysselsätta dig med etc?? Om ni tillsammans läser på den här sidan under"tankar på att inte vilja leva" så ser ni exempel på hur man kan göra en krisplan. Jag undrar också vad som gör att du inte vill berätta för dina föräldrar, vad är du rädd för ska hända då?? Att de inte ska förstå, bli arga, ledsna, oroliga, att du inte ska få göra saker eller att du blir påpassad, eller något annat?? Det kan vara viktigt att fundera på det innan ni pratar med dina föräldrar, för det är också viktigt att ha med, din oro och rädsla. Det vore också jättebra att dina föräldrar fick läsa på den här webbsidan, om hur man kan känna, tänka och må. Och om vad man kan göra. Ofta handlar oförståelse och konflikter om att man inte har tillräckliga kunskaper om saker och ting, och kunskap om hur nedstämdhet kan kännas och märkas, är viktigt. Särskilt då man har ett barn som inte mår bra! Hoppas att du och din kurator kan komma överens om ett bra sätt att informera dina föräldrar om ditt mående. Skriv gärna igen om du vill. Många hälsningar Snorkel.