Hej, känns som att ingen lyssnar på mig.
Min "vän" är självisk och konstig.
Vet inte hur jag ska gör? Vännen lyssnar inte på NEJ.
De andra vännerna håller med men viker sig rätt fort och då vinner ju vännen. Det tycke jag är väldigt jobbigt.
Vännen vill hela tiden vara bäst och duktigast på allt. Känns så barnsligt. Har inte så många i skolan att umgås med heller.
Vännen verkar inte bry sig om att den bestämmer hela tiden. Vet inte om jag vågar säga till. Vill inte ha alla mot mig. Men kan ju bli så att det blir bättre om man berättar hur man känner också.
Snälla har ingen aning om hur jag ska göra? / S

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Kunde inte svara direkt till dig då du inte uppgivit någon emailadress.
Du tar upp en svår och viktig sak, detta att ta upp något med en vän, som man tycker är "fel" eller jobbigt.
Hur gör man?
Rädslan att vännen ska bli "arg, ledsen, missnöjd" och att andra ska bli arga brukar vara stark.
Och precis som du skriver, om man inget säger så kan den andre inte veta hur man känner/tänker, och det kanske bara blir värre..
Jag ska försöka ge dig lite tips som du kan prova om du vill.
Tidpunkt- välj ett tillfälle då du har tid på dig, och vännen har tid att lyssna, säg till vännen innan att du vill ta upp en sak som du tänker på, som gjort dig lite ledsen, och som du skulle vilja höra hennes synpunkter på.
Och berätta att du är rädd att hon ska missuppfatta, att hon är viktig och du önskar att hon sak lyssna på dig.
JAG-budskap, att uttrycka sig i "jag känner" "jag tänker" "jag upplever" "jag blir osäker" osv är mindre hotande och minskar risk att vännen börjar försvara sig, som lätt blir om man säger "du gör så", du ska alltid" du är såhär" osv.
BESKRIVA, beskriv tydligt vad du känner, tänker, ge exempel på vilka situationer och sedan vilka följder det får för dig. Att du blir osäker, känner att du inte är viktig, lyssnad på, att du kommer i andra hand osv.
FÖRSLAG PÅ FÖRÄNDRING ge förslag på hur ni skulle kunna göra annorlunda, bestämma varannan gång, turas om, dra lott då ni ska göra saker, skriva ner vad den ena och den andra gillar, göra från båda listorna osv osv. spåna vidare på andra förslag.
BESKRIV BETYDELSEN beskriv hur glad du skulle bli om detta förändrades, hur mycket du gillar henne och hur detta skulle betyda mycket.
Jag kan naturligtvis inte garantera att vännen lyssnar och förstår och ni kommer fram till en förändring.
Men detta kan öka möjligheten att det blir så.
Skriv gärna igen och berätta. Kram Snorkel