Hejhej det är en ny tjej i min klass eller hon började för att tag sedan och min bästis hon blir jätte sur på mej om jag är med henne som om hon vore avundsjuk?
Och jag vet verkligen inte vad jag ska göra, jag gillar dom båda och när jag är med min bästis säger hon att den nya tjejen är dum och när jag är med den nya tjejen säger hon att min bästis är dum... så jag vet inte vad jag ska göra, jag vill verkligen vara m båda ......
Liksom jag vill inte såra min bästis och inte heller den andra tjejen. Snälla hjälp mej, en olycklig tjej

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har hamnat i en tuff, men inte så ovanlig "sits" mellan två parter som sliter dig i varsin arm åt olika håll...
De pratar illa om varandra och du vill vara sams och tycker om båda..
Inte så lätt att vara båda tillags. Svartsjuka kan ju förekomma både bland vänner, kompisar och i parrelationer...
Det är samma sak och beror på samma orsaker.. Osäkerhet, rädsla att förlora, önskan att "hålla kvar" dåligt självförtroende tror att den andra "rivalen" är bättre, rädsla att bli ensam kvar lämnad övergiven ratad etcetra..
Jobbiga starka känslor med andra ord, hos den som är svartsjuk.
För den som blir utsatt för svartsjuka så väcks också starka känslor, man känner sig som åsnan mellan två hötappar, har en önskan att få ihop kompisarna, man mår dåligt över att inte vara litad på, man försöker och försöker, kanske får ont i magen tillslut bara man tänker på situationen, och det hela kan faktiskt leda till att förhållandet/vänskapsrelationen tar slut, fast det inte alls var risk för det i början.
Man orkar helt enkelt inte med att ha det så här i längden. Det är vanligt att man tar på sig skuld då man blir utsatt för svartsjuka, det måste vara fel på mig som inte kan göra min partner/vän trygg, säker på mig, nöjd, glad o.s.v.
Det är dock i stort sett helt och hållet hos den som känner svartsjuka som problemet ligger (om man inte har t.ex. en kille som "springer ute och flirtar med andra tjejer, då är ju svartsjukan befogad)
Kan du prata med dina kompisar, beskriva tydligt vad som händer, vad du känner o tänker, och vilka konsekvenser det får.
Fundera lite innan och skriv ned så blir det lite lättare att vara tydlig. Beskriv hur du gillar båda, vill vara med båda och att du "räcker till båda"
Det är bra att ha flera kamrater att umgås med.
Dina kompisar kanske behöver någon form av tydlig uppgörelse, t.ex. att du är med den ena på tisdagar och fredagar och den andra på måndagar och onsdagar... så att de också kan planera andra aktiviteter eller andra kompisar att vara med, och inte behöver vara rädda att bli lämnade ensamma.
Fråga dem hur de skulle vilja ha det, nu när ditt beslut är att fortsätta umgås med dem båda.
Du kanske inte kan komma dit att ni alla tre kan ha kul tillsammans, men åtminstone att de inte pratar illa om varandra, berätta hur jobbigt du tycker att det är.
Stå på dig, och sköt om dig själv. Kram Snorkel