Hej, jag är en 18 årig tjej som har spelat Handboll i princip hela livet.
Jag tog en paus i 1,5 år för mitt dåvarande lag lades ner och började våren 2019 i ett nytt lag. Jag har alltid tyckt att handboll varit superkul, men i mitt nya lag får jag bara ångest av att spela.
Jag pratar inte så mycket med de andra tjejerna för att de är så himla tajta. Jag är ingen blyg tjej, men jag lyckas bara inte bli en i gänget.
Sen är tränarna väldigt tråkiga och dryga mot just mig samt att de favoriserar jättemycket inom laget. T.ex. så kallar de inte mig till matcher och lägger konstiga kommentarer.
Jag mår dåligt av att tänka på handboll och funderar på att sluta, men samtidigt vill jag inte bara ge upp. Om jag skulle sluta ska jag istället börja gymma, så att jag inte kommer röra på mig kommer inte bli ett problem.
Känns också så tråkigt att sluta när man lagt mycket pengar på utrustning.... men i nuläget mår jag bara så dåligt pågrund av handbollen.
Hur tycker ni jag ska göra?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Vilket svårt beslut du hamnat i.
Om du ska sluta med handboll som du har investerat mycket tid, kraft och energi på, och så då pengar naturligtvis, samt att du spelat större delen av ditt liv så att det ju blivit en DEL av ditt liv.
Det kommer ju att bli både positiva och negativa konsekvenser för dig, hur du än gör.
Sluta eller fortsätta (och då behöva ”kämpa för att komma in i laget”) Konsekvensen att du inte skulle få motion och rörelse tänker du löser sig med att du börjar på gym, men jag gissar att handbollen har varit större del av ditt liv än några timmar på gymmet i veckan kommer att fylla, eller?
Hur du än gör, för tyvärr har Snorkel svårt att råda dig exakt vilket du ska göra, mera bara ”förbereda dig” inför beslutet, om man fattar ett genomtänkt beslut, med både förnuft och hjärta, så ökar sannolikheten att det blir ett bra beslut.
Det finns ett enkelt formulär på webbsidan, du hittar det bla. under strategier dokument, som heter fördelar/nackdelar.
Om du sätter dig ner i lugn och ro och funderar över detta,
-Fördelar på kort sikt och fördelar på lång sikt med att fortsätta i laget
-Nackdelar på kort sikt och nackdelar på lång sikt med att fortsätta i laget
Och vad behöver du för resurser, kunskaper, hjälp mm med det?
-Fördelar på kort sikt och fördelar på lång sikt med att sluta i laget
-Nackdelar på kort sikt och nackdelar på lång sikt med att sluta i laget
Och vad behöver du för resurser, kunskaper, hjälp mm för det?
Det kan också vara bra att diskutera frågan fördelar/nackdelar med andra som känner dig, familj, vänner, gamla lagkamrater etc. de kan kanske se konsekvenser du inte tänkt på, varit med om liknande situationer, ge konkreta råd mm.
Det är verkligen jättesvårt att komma in i ett tajt gäng, som känner varandra väl och som haft saker gemensamt länge, som just dina nya lagkamrater.
Det är nog många som kommer nya till skola eller just ett idrottslag som du gör, som kan känna igen sig i det.
Det som verkligen kan förvåna en är att inte dina tränare är medvetna och engagerade i detta, tar emot och hjälper nya spelare in i laget på ett bra sätt.
Att du t.o.m. upplever att de är ”tråkiga och dryga” mot just dig.
Jag reagerar särskilt på det du skriver, att de inte kallar dig på matcher och lägger konstiga kommentarer, det är ju absolut inte ok.
Har du tagit upp din upplevelse med utanförskapet men dina tränare, en i taget?
Detta är ju en av deras viktigaste uppgift, att skapa samhörighet, samspel och lagkänsla.
Inte ta upp det på ett ”kritiserande sätt” för tyvärr kommer de bara att gå i försvar då, men på ett beskrivande sätt om hur det blir för dig.
Tyvärr kan det vara så att det lag du kommit till inte är så vana med nya spelare, annars är det ju så i de flesta lagen, spelare kommer och går, då blir ju lag och tränare vana vid att sköta detta på ett bra sätt.
När du fattat ett beslut, hur du vill göra, sluta eller stanna. Så är det alltså frågan ”vad behöver jag för resurser, kunskaper, hjälp mm för det” som du behöver fundera mera på.
Exempelvis så kunde det vara, om du slutar, vilka omställningar det få på ditt liv, och vad/med vem osv du skulle vara/göra saker med istället, ”fylla tomrummet”.
Om du fortsätter i laget kan det exempel vara plan för att prata med tränare, plan för HUR du skulle komma in bättre i laget (bjuda hem några, träningshelg, ”hur visa att du är en att räkna med”, strategier för att hantera känslan av utanförskap, inte ge upp etc,)
Jag funderar även på om det kan vara en idé att prata med någon av dina förra tränare, för att få deras syn, tankar och kunskaper, det kan kanske hjälpa dig i ditt beslut.
Som sagt, någon tydlig hjälp hur du ska göra sluta eller stanna, kan jag inte ge dig.
Vad jag kan tänka är att NÅGON form av förändring behövs, oavsett om du stannar eller slutar.
Att bara fortsätta exakt som du gör nu, att handbollen får dig att må dåligt och bara ger ångest, det kommer ju inte att hålla i längden.
Att fatta ett ”genomtänkt” beslut, byggt på hjärta och förnuft, ha ett mål i sikte och delmål, strategier för att kunna nå det målet, OAVSETT om det är att ”komma in i laget eller gå ur”, gör det lättare att ”hantera” situationen.
Hoppas att svaret kan vara en liten bit på vägen, fast det inte direkt löser ditt dilemma.
Skriv gärna i frågelådan igen och berätta om hur du väljer att göra, vägen dit och framåt.
Kram Snorkel