Hej, jag är en 16årig tjej och jag trivs inte alls hemma.
Jag bråkar så ofta med mina föräldrar och jag orkar inte mer.
Det har varit så här hela mitt liv.
De försöker inte ens förstå mig. J
ag mår dåligt nästan varje dag och så här kan det inte fortsätta. Helst vill jag bara här ifrån.
Jag märker att mina föräldrar inte vill ha mig hemma! Jag behöver verkligen hjälp vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Att hamna i konflikt och känna sig oförstådd av sina föräldrar är verkligen svårt och jobbigt, och precis som du skriver behöver man hjälp.
Du skriver dessutom att du varit så här hela ditt liv, och att du mår så dåligt av det.
Du skriver inget om vad era bråk brukar handla om, vanligt är skola och skolarbete, utetider, hjälpa till hemma, vilka man umgås med, städa rummet osv, något som barn och förälder sällan brukar tycka lika om.
Är det sådana konflikter ni har?
Eller handlar det om helt andra saker? Att i lugn och ro få uttrycka SIN sida av saken, sina argument för och emot, hur man tänker och känner, är väldigt viktigt för båda parter då man hamnat i en konflikt.
Att sedan försöka se och förstå den andre parten samt komma till en gemensam lösning där bådas åsikter och synpunkter tillgodoses, göra en medling.
Jag vet inte vart du bor i landet, men de flesta kommunerna brukar ha familjemottagningar som arbetar just med barn, unga och föräldrar.
Och i vissa fall, då ungdomen inte kan bo hemma hjälper de till att ordna kontaktfamilj, familjehem och liknande.
Har du någon kontakt på elevhälsan på din skola? Kan du få hjälp därifrån att prata med dina föräldrar om hur du känner och att du önskar hjälp med att komma tillrätta med era ständiga konflikter?
Hjälp att kontakta familjemottagning.
Finns det någon annan vuxen i din närhet, mor/far-förälder, moster/faster, vän i familjen, eller annan som kan hjälpa dig prata med dina förälder?.
Kan du skriva ner ett brev där du tydligt, utan att döma dem, bara skriver ner utifrån DIG och det du känner tänker, hur du mår, av att ni bråkar så mycket?
Kan du visa dem ditt mail hit till Snorkel, och svaret?
Finns det ”bra tillfällen” i familjen, då ni gör saker, då ni fungerar tillsammans?
Finns det tillfällen då ni kan prata med varandra, med någon av dina föräldrar?
Välj ett sådant tillfälle i sådana fall. Om man hamnat i många konflikter brukar båda parterna vara ”försvarsinställda” och lätt ”trigga igång” med nya konflikter, därför är det mycket bra att få hjälp av någon utomstående då man ska försöka prata med varandra.
Man är egentligen rädd för mera bråk, men hamnar i fällan att man triggar igång istället.
Skriv igen om du vill, kram Snorkel