Hej snorkel jag och min mamma bråkar ständigt, kan vara om småsaker.
Jag känner mej arg,ledsen,och förvirrad..
Känner mej deprimerad rent ut sagt, känns som ingen gillar mej.
När jag bråkar med min mamma säger hon alltid "tänk om du gör så jag får en hjärtattack då tar ingen hand om dej och du kommer känna sådana skuldkänslor och då ska jag spöka för dej".
Och när jag blir arg kan jag inte sluta jag kan kalla henne kärringjävul och jag vet det är helt fel, men känner mej ledsen!.
Jag har blivit mobbad under hela min uppväxt av skolkamrater, blivit mordhotad och de har ett flertal tillfällen försökt döda mej . Bland annat med ett hopprep runt min hals.
Känner mej så ledsen. Kram Anonym

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Vilken jobbigt situation du beskriver att du har just nu.!!
Dels så beskriver du att det är bråkigt hemma, och dels att du mobbas i skolan och att mobbingen är så pass allvarligt att det handlar om fysiska övergrepp!!
Du beskriver på ett bra sätt att du känner dig arg ledsen och förvirrad., det förstår jag att du känner dig, på grund av det som händer runt omkring dig just nu.
Att mordhota någon med ord är olagligt, att någon tar en hopprep runt din hals mot din vilja är också en olaglig handling. En mycket allvarlig handling!
Du skriver att du har varit mobbad under hela din uppväxt, vet din mamma och pappa att det är så och vet dom i skolan att det är så?
Många beskriver att de känner en sådan skam över att vara mobbad så att de törs inte berätta för någon i omgivningen hur illa det verkligen är och hur det påverkar deras mående.
Att inte prata om vad som händer att inte berätta för någon gör att mobbingen kan fortsätta.
Om igen vet kan ingen sätta stopp för vad som pågår.
Att berätta för någon hur det verkligen är, är första steget att förändra din situation.
Ett hjälpmedel kan vara penna och papper, att skriva ett brev om vad som hänt/händer och att skriva ned namnen på vem som skulle kunna hjälpa dig i skolan.
Men det du beskriver är så pass allvarligt att du måste berätta för någon i skolan vad det är som pågår, du kan inte låta det här fortsätta!
Vet dina föräldrar om hur jobbigt du har i skolan finns det någon samband med hur skoldagen har varit och bråken med din mamma?
Jag tänker på att det kan vara så att då det har varit jobbigt i skolan att du har en massa frustation, ledsnad och rädsla inom dig, som gör att när du kommer hem blir det bråk för att du behöver rensa luften omkring dig, för att orka med vad som händer i skolan.
Du beskriver att du och din mamma bråkar om småsaker men att bråken leder till att du och din mamma säger saker till varandra som jag förstår av ditt brev, båda av er ångrar efteråt. Hot och elaka saker.
Skulle du kunna sätta dig ner med din mamma då ni inte är osams, då det är en lugn stämning, och berätta för henne hur du mår av skolsituationen och hur jobbigt era bråk hemma blir för dig.
Att berätta för din mamma om hur du mår inuti.
Be om hjälp att förändra din situation.
Ni kan tillsammans läsa på hemsidan, titta på länkar om mobbing under fliken: att vara tonåring, samt tillsammans göra problemlösningsspelet för att hitta strategier för att inte bråka, skrika och hota varandra.
Visa mamma ditt mejl, eller skriv ett brev där du säger att du vill prata med henne om en allvarlig sak, du vill att hon lyssnar noga, och att du sedan ord på allt du tänker och känner, är rädd och oroar dig för.
Känslan av vara arg ledsen och deppig kan hänga ihop med din skolsituation och av de bråk som även blir hemma.
När man känner sig deppig och nere finns det trots allt saker som man själv kan gör för att må bättre.
Under fliken vad göra finns en mängd olika råd och tips om hur man kan göra då man känner sig nere och ledsen.
Vad som är extra viktigt att tänka på är att sköta om sig själv när det gäller sömn och mat och motion. Att pyssla om sig själv. Men i första hand måste mobbingen sluta och du får lugn och ro omkring dig.
Många hälsningar och hör gärna av dig igen, Snorkel