Hej, jag har det ganska jobbigt just nu...
Dels med skolan, men mest med min familj.
Mina föräldrar bråkar nästan hela tiden om onödiga saker som vem som hade söder en skruv efter att den hade prövats en gång men att det bara var att skruven som var trasig liksom av sig själv.
Sådana småsaker gör att de börjar bråka jättemycket och liksom skriker på varandra ibland tar dem också ut det på oss tre syskon (13,11 och 5 år)
Ibland kan det vara så som att min lillasyster (11 år) gör något dumt liksom men att hon gör det när våra föräldrar inte ser och då gör jag såklart någonting tillbaka men precis just då ska de ju komma in i rummet och tro att det bara är jag som håller på att vara taskig fast hon börja.
Sedan blir jag då såklart utskälld för att det bara är jag som är taskig.
Men när jag senare då ska förklara vad som egentligen hänt så är det ”ändå bara jag som har gjort fel” detta händer liksom varje gång. Jag är själv en 13-årig tjej som är EXTREMT känslosam och därför så blir jag alltid så fruktansvärt arg när alla skyller på mig hela tiden. Och när jag blir arg/glad/ledsen och allt sånt så börjar jag gråta och sedan är hela min dag förstörd.
För ungefär ett år sedan så pratade mina föräldrar med oss syskon att de skulle skilja sig, men dem har ännu inte gjort det och liksom inte pratat om det mer.
Så nu vet jag liksom inte riktigt hur det ligger till... Detta är liksom den tuffaste perioden i mitt liv, jag går alltid runt med stress, ångest och en klump i magen och nästan varje kväll forsar det tårar ner för mina kinder och jag gråter mig till sömns..... Tacksam för svar

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig.
Låter verkligen som om alla ni i familjen har en otroligt hög stressnivå och inte mår bra, och att ni alla är väldigt känslosamma, minsta lilla, får "bägaren att rinna över" och det blir bråk.
Och det blir ju såklart extra jobbigt för er barn.
Vid hög stress så är man extra känslig och har dåligt tålamod, man har heller inte ork att ta tag och reda upp saker, det är kanske den fällan som dina föräldrar fastnat i.
De vill inte ha det som de har det, men har inte kraft och ork att förändra, utan går kvar i en låst situation där det bara blir värre och man förlorar allt mera ork.
De har inte heller kraft och ork att reda upp konfliktsituationer, utan vill bara ha lugn, tyvärr leder det till att du känner att du får oförtjänt skuld.
När man läser ditt brev så blir det otroligt tydligt att ni i familjen behöver hjälp att komma ur denna jobbiga situation, vet inte var i landet ni bor, men de flesta familjeteam inom socialtjänsten arbetar just med familjer som fastnat i liknande situationer som ni har gjort.
Man kan behöva hjälp från någon som är "expert" och utbildad att hjälpa familjer.
Tidigare pratade era föräldrar om skilja sig, oavsett om familjesamtal leder till att just det är bäst för er alla, eller inte, ni får verktyg för att fortsätta som en familj tillsammans, så behöver man hjälp för att förändra just nu, ni kan ju inte fortsätta att ha det som ni har det.
Ni går ju alla sönder inuti.
Du skriver att du har problem i skolan, och det är klart att din jobbiga situation hemma visar sig även i skolan, "den tuffaste perioden i ditt liv", det är klart att det påverkar din sömn, din förmåga att koncentrera dig, din möjlighet att vara glad, må bra och utvecklas på ett positivt sätt, och då även hur det blir för dig i skolan..
Du går runt med en ständig stress, ångest och klump i magen, gråter dig till sömns på kvällarna, det är inte så det ska vara då man är 13 år och behöver trygghet, omsorg, och stabilitet.
Dina föräldrar vill med allra största sannolikhet er barns bästa, de älskar er och önskar säkert att ni har det bra tillsammans som familj.
Tyvärr har de hamnat i en ond cirkel de inte klarar att ta sig ur.
Dina föräldrar behöver få veta hur du mår och tänker, de behöver veta vilka konsekvenser det får på dig (och dina syskon) att de mår som de mår och deras som du upplever, ständiga bråk. De behöver få veta att det påverkar dig och din utveckling på ett mycket negativt sätt.
Då kanske de får kraft att söka hjälp för att få till en förändring. Jag gissar att detta blir svårt för dig att prata med dina föräldrar om. Skulle du kunna ta en kopia på brevet du skrev och det svar du får, maila eller ge dem ett brev på papper. Antingen tillsammans eller var för sig.
Dina föräldrar kan behöva läsa och begrunda detta på ett lugnt sätt, utan att gå i försvar eller lägga skuld på varandra. Oavsett vem som gör vad och varför, så måste man ta tag och be om hjälp för att komma ur denna låsta situation. Kontakta ett familjeteam.
Ge dem brevet att läsa då situationen är lugn, inte då ni är mitt uppe i en konflikt.
Annars, finns det någon annan vuxen i din närhet, mor/far föräldrar, moster/morbror eller dylikt, som du liter på och som skulle kunna hjälpa dig att förmedla din oro och ledsnad till dina föräldrar?
Tredje alternativet är att du pratar med din lärare eller någon på elevhälsan på din skola, om att du inte mår bra och att ni hamnat i negativt bråk och konflikter där hemma och behöver hjälp.
Du skriver också att du är EXTREMT känslosam, det är olika hur lätt och starkt vi människor reagerar, vissa är lugnare och vissa har "kort stubin".
Det är också så att i puberteten där du är nu, så är det väldigt många hormoner som rusar i kroppen och det är väldigt vanligt att man är extra känslosam, känslorna går upp och ner.
Snorkel är en webbsida för att sprida information och ge verktyg, strategier, vid tex ångest och nedstämdhet hos barn och unga, och att träna på att reglera/minska FÖR starka känslor kan vara en sådan strategi.
På denna webbsida kan du läsa mera om känslor och varför man har känslor, under VAD ÄR och även vad man kan göra för att minska starka känslor som ställer till problem för en, under VAD GÖRA.
Snorkel har också en App som heter Skills Snorkel reglera känsla, där man får träna på att reglera/minska allt för starka känslor genom att träna på att stanna upp räkna baklänges och bli medveten om sin känsla och vad man vill göra, slappna av och andas lugnt.
(Prova att vara arg och skälla på någon då du är helt avslappnad i kroppen och andas lugnt, det blir ett helt annat tonläge)
Kanske kan du och dina föräldrar läsa på appen och träna de övningar som finns där allihopa (man tränar varje dag då man är lugn, för att s edan kunna använda då man har starka känslor man vill minska).
Kolla under fliken Appar på webbsidan så ser du hur man laddar ner appen, man söker på Skills Uppsala, skriver in koden X330, och skapar sedan sitt eget lösenord.
Många kramar Snorkel.