Jag har mått dåligt ganska länge nu.
Jag har varit ledsen minst 4 dagar varje vecka, och jag känner stress över skolan och att jag inte hinner vila eftersom jag har träning ofta och knappt hinner  komma hem innan jag ska åka till träningen igen. Men jag älskar att träna och det får mig lycklig för stunden.
Jag sätter stor press på mig själv, när det gäller det mesta...och mina föräldrar blir arga på mig ganska ofta och min pappa kan typ säga saker till mig som tex "xxxxunge". Jag har pratat med de om att jag är ledsen ofta och mår dåligt, men de brydde sig bara typ de första dagarna.
Jag blev dumpad för snart 2 månader sen, innan kunde jag prata mrf han om allt, men nu har jag ingen jag kan prata med längre. Det känns som att allt bara blev ännu värre när han gjorde slut.
ag mår dåligt hela tiden och ibland vet jag inte varför. Jag har inte vågat prata med nån om allt för jag börjar typ bara gråta bär jag öppnar upp mig...vad ska jag göra? Jag vill inte må dåligt mer...

Svar
Hej, tack för ditt mail. Jag såg att du skrivit 2 gånger, tyvärr är det väldigt hårt tryck i frågelådan just nu, jättemånga som skriver, så vi har haft svårt att hinna med alla. Du har fått två svar, försökt svara på alla dina funderingar.
Du har fastnat i en nedstämdhet och ledsnad och behöver stöd från dina föräldrar och kanske från elevvården, skolsköterska eller skolkurator.
Du tycker att det är svårt att berätta då du är så ledsen och lätt börjar gråta då du ska försöka berätta. Kan du inte skriva ett brev/eller mail, precis som du gjorde hit till frågelådan?
Berätta hur du tänker och känner. Både din kontakt på skolan och dina föräldrar kan läsa mera tillsammans med dig på denna webbsida.
Den innehåller mycket strategier och verktyg för att må bättre igen. Det låter som om dina föräldrar inte riktigt har förstått Hur du mår, att du lätt blir sårad och säkert är extra känslig just nu.
Jag gav lite exempel i det förra mailet, väljer att ge dig några till strategier i detta, som kan hjälpa dig då du ska prata/berätta för någon annan.
Din pappa kan reagera stark med att säga saker till dig som du blir väldigt sårad av. Du skriver att dina föräldrar blir arga på dig ganska ofta, vad är det för konflikter ni hamnar i?
Vad är det ni inte är överens om?
Att kunna prata med varandra, beskriva saker från de olika synvinklar det innebär att vara barn kontra förälder i familjen är viktigt.
Vissa saker HAR man svårt att komma överens om och man måste ”förhandla” komma överens om en medelväg.
Om det lätt blir bråk med starka känslor då man ska försöka komma överens om saker, så kan det vara en fördel att man tränat på och använder känsloreglering.
Läs om känslor under VAD ÄR och VAD GÖRA på webbsidan, ladda ner appen Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod x330 gör sedan ett eget enkelt lösenord)
Ni skulle faktiskt tillsammans kunna jobba med appen Skills Snorkel reglera känsla, i var sin app, att träna på att stanna upp, andas lugnt och slappna av.
Om man reglerar känslan lite så hjälper det mycket mot att reagera och agera då man är i affekt, alltså mitt Uppe i en stark känsla, då säger man och gör saker som man ångrar efteråt, och alls inte skulle ha gjort då man är lugn och kunnat tänka efter.
Starka känslor utgår från delen i hjärnan som heter Amygdala, då man agerar och följer känslan, gör och säger saker, så har man inte kontakt med frontalloberna i hjärnan, där logiskt tänkande, förmågan att se konsekvenser, se mönster, analysera mm finns.
Då man tränar på att stanna upp, andas lugnt och slappna av, så får man kontakt med sina frontallober och kan välja ett annat sätt att agera, visa sin känsla, ilska, missnöje, ledsnad mm.
Din pappa ser säkert också att det inte alls blir bra, för någon av er, att han reagerar starkt och säger ”dumma saker”.
Du kanske fastnar i att reagera starkt i andra situationer, kanske blir alldeles FÖR ledsen, rädd, ”deppig” osv, gör saker, eller UNDVIKER att göra saker som du skulle behöva göra, att du också skulle vara hjälpt av att reglera starka känslor, inte låda dig översköljas och drunkna i dem.
Något annat som är ett bra verktyg då man ska försöka prata med varandra och komma överens, är att använda något som kallas JAG-budskap.
Att utgå från sig själv då man pratar, undvika att använda DU- något som gör att den andre går i försvar och det uppstår starka känslor.
Jag känner att, jag blir ledsen, jag blir rädd, Jag blir upprörd.
Och tänker att jag inte är älskad , att det bara blir värre, Att jag är ensam , och tror att ingen gillar det jag gör) , är rädd att det ska bli bråk, ska bli konflikter, att vi ska sura på varandra, att det aldrig blir gjort, att jag är ensam, …
När det och det händer.. Höjda röster, saker blir inte gjorda, osv.
Kan vi inte göra så här istället..? Föreslå en lösning.
Vad säger DU om det, om situationen… Har DU en tanke, ett förslag, hur känner DU…
(Allra sist kan man använda DU)
Du upplever stress över skola och träning, har svårt att få till återhämtning och vila, då både skola och träning tar mycket av din tid.
Träningen är viktig, både för ditt mående och ger dig positiv energi, men även positiva aktiviteter kan bli stressande, fast de från början bara GAV energi, om man inte får tillräcklig återhämtning och ”ladda batterierna”.
Du är nog behov av ett ganska tydligt schema, både för skoltid, plugg, träning och återhämtning, så att alla delar kommer med.
Avslappning, andningsövningar och medveten närvaro, kan vara bra återhämtningsstrategier för dig.
Att styra uppmärksamhet och fokus till andning och avslappning, utan att fastna i stressande tankar och måsten.
Ladda ner Snorkelövning, vår app med röstövningar, träna en stund varje kväll.
Läs mera på denna webbsida om nedstämdhet, och vad man kan göra. Prova de olika strategier jag beskrev i förra mailet. Livsbalans, dina negativa tankar, känsloreglering, beteendeanalys mm
Skriv igen om du vill, kram Snorkel