Min kille prata med mej som om jag vore ett litet barn. Det kan vara rätt irriterande. Vad ska jag göra?
Jag har sagt det men han fortsätter bara.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du blir irriterad på din kille för att han tilltalar dig som ett barn, och undrar vad du kan göra.
Du har redan försökt prata med honom, men han har tydligen inte förstått hur jobbigt detta är för dig, eller har svårt att sluta, för han har fortsatt att prata med dig så.
Har du funderat över hur det kommer sig att han gör det, ibland då man pratar med någon man tycker mycket om, är kär i, blir röstläget ljust och lågt, som då man pratar med ett litet barn.
Vi vill nog ganska omedvetet förmedla lugn och vänlighet.
Vet han om hur han låter, ni kanske ska spela in på band så han får höra...
Är det också det han säger, behandlar han dig som om du inte kan och klarar saker, får han dig att känna dig underlägsen?
Det är nog viktigt att du väldigt noga beskriver hur du känner och tänker när han säger si eller så, att det får dig att bli ledsen, sårad, tänka att han tycker att du är barnslig, tänka att han tycker att du är okunnig och så vidare.
Fundera på vilka känslor och tankar du får, och NÄR du får dem, vad och hur är det han säger som du reagerar på.
Skriv ned och ta hjälp av det då du ska försöka förklara hur du känner, hur jobbigt detta är för dig.
Att bara säga till räcker sällan, man behöver ofta förklara mera, beskriva hur viktigt detta är, hur dåligt man mår av det, och komma överens om hur du kan säga till då detta uppstår igen, utan att det blir bråk eller tjafs mellan er.
Och han kanske behöver "en vänlig påminnelse" då det händer, han behöver säkert "jobba lite på " att sluta med detta. Hoppas att ni får det att fungera bättre.
Många hälsningar Snorkel.