Hejsan, jag har de jättejobbigt hemma.
Min mamma och pappa bråkar om både det ena och de andra, ibland om mig och mina syskon.
Förut så pratade de om att skiljas, och jag bröt ihop. Det var inte kul alls.
Jag har precis flyttat, och är på ett helt nytt ställe, och det innebär ju då att jag blir tvungen att skaffa nya vänner.
Och det är inte alltid lika lätt, jag försöker vara öppen och så i skolan, och kan prata med jättemånga, både tjejer och killar. Jag umgås inte med så många på fritiden, jag har inget bästis om man säger så.
Men det finns ju "favoriter", vissa kan man inte vara i närheten av, och det skapar hemska konflikter!
I och med att jag har de ganska jobbigt i skolan, det här med betyg och kompisar, så blir de extra jobbigt att komma hem till en massa tjafs och bråk.
Jag har pratat med både mamma och pappa om att jag tycker de är jobbigt, och att det känns som att jag inte orkar gå till skolan. Men dom säger bara att jag ska försöka och kämpa mig igenom varje dag.
Jag går även och pratar med kuratorn, och skolsystern, de hjälper väl till lite. Men det är jobbigt att just jag ska ha problem. Jag håller på att bryta ner mig själv genom konstiga tankar om att jag är ful, värdelös, hemsk och allt möjligt. Jag vet knappt vad jag ska ta mig till.
SNÄLLA, hjälp mig! (ETT ROP PÅ HJÄLP)

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har det jättejobbigt, både med flytt, befinna sig i en helt ny situation med nya vänner och samtidigt ha en jobbig familjesituation.
Det är jobbigt då föräldrar bråkar med varandra, som barn blir man ofta indragen i deras konflikt.
Du beskriver att du försökt att förklara för dina föräldrar hur jobbigt det är att höra att de bråkar och tjafsar.
Min undran blir om de verkligen har förstått HUR jobbigt detta är för dig, och hur dåligt du mår av det?
Också med den extra belastning det inneburit med flytten. Kan du prata med dem igen? Kan ni göra upp om att de ”bråkar” då du inte är hemma? Så att du slipper höra.
Som barn har man en föreställning om att ens föräldrar ska leva ihop för alltid. Man är rädd att bråk innebär skilsmässa, vilket det inte behöver göra, i alla förhållanden är man oense och bråkar ibland.
Dina föräldrar hade tidigare pratat om skilsmässa och du blev jätterädd. Är du rädd för det fortfarande?
Det är viktigt att dina föräldrar vet om din rädsla, att ni pratar med varandra om detta.
Barn kan inte hålla ihop sina föräldrars äktenskap, hur gärna de än vill.
Det kan vara bättre att veta säkert och sedan förhålla sig till det, än att gå och vara rädd hela tiden.
Det finns saker som vuxna i ett förhållande behöver reda ut, ibland kan enda lösningen vara en skilsmässa, hur jobbigt än det är. Men det är också viktigt att inte barnen blir lidande av föräldrarnas konflikter.
Vuxna kan få hjälp med relationsfrågor på till exempel familjerådgivningen.
Bra att du har kontakt med både skolkurator och skolsköterska.
Har du förklarat lika bra för dem om vad som är jobbigt, som du gjorde i detta brev?
Kan du visa ditt brev för dem och för dina föräldrar.
De kan hjälpa dig i skolan med kamratsituationen och även med dina negativa tankar om att du är ful och värdelös. Försök att hitta alternativa tankar till de negativa, vad du är bra på, starka sidor hos dig själv och bra saker som du gör och kan.
Då dina negativa tankar kommer, parera med en positiv tanke.
Det är positivt att du är öppen och kan prata med många!
Det är tungt och jobbigt att ha problem, men det är tyvärr något som alla har i perioder i livet.
Du skriver inte något om din fritid, men då man har det jobbigt är det viktigt med stunder då man gör roliga och positiva saker som man mår bra av. Att sköta om och vara snäll mot sig själv, mat, sömn och fysiska aktiviteter. Samt att ha stöd och hjälp med strategier för att hantera och förändra det som är svårt. Läs mera om psykisk ohälsa på denna webbsida.
Prata med dina föräldrar och de från elevhälsan på din skola. Sköt om dig, hälsningar Snorkel.