Hej, jag får inte använda smink eller vara med killar.
Jag vågar inte fråga om jag får använda smink för jag har stränga föräldrar.
Mina kompisar sover över eller åker bort med sina kompisar, men jag är 12 år får inget av det.
Alla kommer till skolan och "skryter" om att de har sovit hos nån, och jag bara sitter och drömmer om att jag var den personen.
Jag har tre andra syskon så jag förstår om mamma och pappa har det jobbigt, men mina föräldrar är inte skilda.
Snälla hjälp jag orkar knappt leva, jag har nästan inga bra kompisar, inga snälla föräldrar, och släkt som bara håller med min mamma o pappa, vad ska jag göra?
Det är mycket jag behöver ha hjälp med ,men snälla hur ska jag få mina föräldrar att låta mig ha smink, min mamma blir galen om jag bara har lite läppglans. Snälla snälla hjälp mig jag är faktiskt 12 år.
SNÄLLA JAG ORKAR KANPPT LEVA LÄNGRE SNYFT SNYFT

Svar
Hej, (du hade inte skickat något emailadress, så jag kunde inte svara direkt till dig.)
Förstår att du tycker att det är jobbigt, för det ÄR jobbigt att vara 12 år och på gränsen mellan att vara tonåring, med allt vad det innebär, och att ändå fortfarande vara ett barn.
Många gånger är man antingen för liten eller för stor.
Det är stor skillnad mellan olika familjer och kulturer, vad man får eller inte får göra hemma. Det går inte att komma ifrån att du behöver prata med dina föräldrar (kanske en i taget om det är lättare).
Vet de hur mycket detta betyder för dig? Vad är de rädda för kan hända?
Kan ni tillsammans göra upp regler kring det du vill göra till exempel bara använda smink ibland, hur mycket smink, prova att ha lite i taget, vem skulle du kunna få sova hos, kanske börja med att kompisen kan sova hos dig någon gång, så att dina föräldrar lär känna henne, ringa hem ofta, ringa och prata med hennes föräldrar innan och så vidare.
Ibland har unga flickor väldigt bråttom med att bli vuxna, kanske FÖR bråttom.
Som förälder vill man skydda sina barn så länge man kan, och det är kanske det dina föräldrar gör genom att säga nej till smink och att sova borta.
En bra början är att prata och försöka förstå varandra. Om du tittar på biblioteket så finns det många bra böcker om att bli tonåring, där kan du kanske få några tips. Kolla också www.umo.se
en ungdomsmottagning på nätet.
Hälsningar Snorkel.