Hej, jag och min bästa vän har precis slutat vara vänner.
Hon fick mig att må skit och har t.o.m. sagt att jag förtjänar bättre.
Imorgon så träffar jag nog henne men vet hur hon är då, och tänker på om hon eller nån av hennes kompisar kommer att gå fram och säga något till mig.
Vad ska jag göra??

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du hade inte skrivit någon emailadress så kunde inte svara direkt till dig.
Den personen som tidigare var din bästa vän, skriver du, samtidigt som du skriver att hon fick dig att "må skit" det är ju inte direkt det man tänker på om man menar med "en bästa vän"..
Detta var alltså en person som inte fick dig att må bra, som var bra för dig, utan tvärt om.
Och du (ni) har beslutat att inte vara vänner längre.
Ett svårt beslut säkert, och en "vana att bryta" ni har säkert "hängt ihop" ett tag och gjort saker tillsammans, och nu ska ni börja bygga nya vanor. Det tar ett tag.
Du funderar på vad du ska göra om hon eller någon av hennes andra vänner kommer fram till dig. Detta känns säkert jobbigt första gången, men ni kommer ju att träffas många gånger framöver, även om ni inte är bästisar, så det bästa är väl att bara vara dig själv, vara helt som vanligt.
Säga hej, "det här är jobbigt för oss båda, men bäst för oss båda". Vara vänner fast ni inte är bästisar.
Om nåt händer som känns läskigt och obehagligt så kan man känna sig alldeles stel och spänd i kroppen, pulsen stiger, hjärtat slår, man kan känna sig "tom i huvudet" och få svårt att tänka klart , rodna, bli varm eller andra symtom i kroppen.
Det är fullt normalt och det är p.g.a. att vårat inbyggda "larmsystem" i kroppen går igång, vi tänker/känner "fara, läskigt" och hjärnan sänder signaler till kroppen att förbereda sig på att fly eller slåss mot "faran"
(du kan läsa mera om oro/ångest, varför man får det och hur det känns, under VAD ÄR och VAD GÖRA oro/ångest på denna webbsida.
Du vill säkert behålla ditt lugn och "vara klar i skallen" då kan du sända signaler tillbaka till hjärnan att "det är ok, det är lugnt, jag fixar detta" genom att andas lugnt och slappna av i kroppen.
På webbsidan www.umo.se
en ungdomsmottagning på nätet kan du läsa mera om att vara ung, om skolan och kompisar.
Kram från Snorkel