Typ alla mina kompisar får vara ute till 10 men jag får bara vara ute till halv 9, ibland 7 och jag är 12 år gammal.
Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du tar upp en jättevanlig och även så svår fråga, detta att börja "frigöra sig" från sina föräldrar, att börja få mera frihet och därmed mera ansvar, att gå från att vara "bara barn" till att bli tonåring och mera"vuxen"....
Det är väldigt vanligt att man som förälder och barn inte är överens om detta, när det är dags och lämpligt att böra släppa lite på friheten, att börja stå på egna ben, till exempel vara ute längre på kvällarna..
Det är också väldigt olika hur ungdomar klarar detta, det vill säga hur svårt man har att passa de tider man har, hur man klarar ansvar över läxor och andra skoluppgifter och aktiviteter, hur man klarar att "komma isäng" och somna, hur man klarar att komma upp på morgobnen, hinna äta frukost m.m.
Det brukar vara sådana saker som gör att föräldrar vill att man ska vara hemma tidigare.
Eller helt enkelt att de vill att man ska umgås och vara tillsammns i familjen.
De saknar sina barn, och vill träffa dem mera.
Det som också brukar hindra är att föräldrar är oroliga, inte känner sig lugna med vad man gör och vilka man är tillsammns med, de vill helt enkelt ha koll, skydda sina barn så inget farligt eller dumt inträffar.
Jag vet inte vad som just dina föräldrar säger är en anledning till att de vill att du ska vara hemma en viss tid.
Men man behöver börja prata med varandra om detta, annars är risken att det leder till ständiga konflikter och missnöje, att man bara surar och tjafsar den tid man är hemma tillsammans.
Ta upp detta med dina föräldrar vid ett bra tillfälle, då de har tid och orka att lyssna och bolla denna fråga.
Hur är det lämpligt just hemma hos er, vad behöver de för att våga släppa lite på tiderna, hur kan du i steg visa att du kan och klarar, hur kan de bli lugna och hur kan du få lite mera egentid med kompisar..
Det brukar sällan vara argument som håller, det där att ALLA andra får men inte jag... Ansvar och frihet, det hänger ihop, om du visat att du kan och klarar så kanske du också få några kvällar/helger med längre egentid.
Man får göra en kompromiss, några kvällar hemma och några med kompisar.
Om du kollar under fliken spel, och problemlösning, så kan man välja just det problemet där, mina föräldrar litar inte på mig, får inte vara ute på kvällen.
Du och dina föräldrar kan kanske fylla i där tillsammns, hur ska du visa att du är redo för eget ansvar och hur ska de bli lugna då du är ute.
Om ni kan få en uppgörelse kring detta, så ger det också mera lugn de kvällar du är hemma.
Ett givande och tagande kan man säga.
Hoppas ni kommer fram till en lösning, skriv gärna och berätta!
Många hälsningar Snorkel.