Jag slutade 9an och började i 1an på gymnasiet i år. (Är 16år)
Mina ”vänner” frågar inte om jag vill vara med längre, för vi har glidit isär när vi började gymnasiet
Alla mina vänner ses och dricker och jag är den enda av alla som inte dricker, så dom antar att jag inte tycker det är kul och vara med.
Eller så vill dom inte jag ska vara med eftersom jag inte dricker.
Så dom frågar aldrig mig om jag vill ses och när jag frågar varför säger dom ” vi visste inte att du ville vara med” ”jag trodde du var med din kille” bla bla bla.
Jag har pojkvän och jag älskar honom! Men det betyder inte att jag inte vill vara mde mina vänner heller.
Är det något fel på mig?
Eller varför valde dom att sluta vara min vän när vi började gymnasiet?
Jag mår så grovt dåligt av allt.
Av att jag inte har en enda vän kvar från min gamla klass och har ingen ny i min nya klass.
Och min killes familj har Corona så jag kan inte träffa den enda människan som får mig och må bra.
Ibland tror jag att jag är deprimerad, för jag stängs av och mår skit och ibland vill jag bara försvinna.
Varför finns det aldrig någon som stannar i mitt liv, varför försvinner alla efter 1/2 år.
Jag mår inte bra. Tips?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det är inte ovanligt att man ”glider isär” och växer ifrån varandra.
Man mognar olika tidigt/sent, gör olika val, får olika intressen med mera. Vissa har pojkvän, är alltså inte ute och ”letar” på samma sätt som andra är.
Vissa väljer att satsa på studier, plugget tar mycket tid, finns inte så mycket tid kvar för att träffas och umgås. Man träffar nya människor, man får nya intressen och man glider helt enkelt ifrån varandra. Du har också valt att inte dricka alkohol, vilket är ett mycket klokt och moget beslut.
Alkohol är tyvärr ”missbrukat” av många, och många alldeles för unga. Och något som förekommer alldeles för mycket i sociala sammanhang bland ungdomar.
Att välja att inte dricka väcker tyvärr känslor hos andra, (det är ju inte deras beslut, och borde inte påverka, men det gör det ibland tyvärr).
Kanske får de dåligt samvete, vet att någon som är nykter ser och kommer ihåg allt, som inte de som är påverkade gör. Det är sällan så roligt att umgås med en massa påverkade personer heller..
Att du sagt till dem att du saknar dem, vill fortsätta umgås med dem är jättebra. För det kan mycket väl vara så att de tänker att du har ju redan kille (de saknar och letar) och att de tänker att det inte är särskilt roligt att vara nykter bland påverkade personer.
Det är nog bra att prata öppet om det också. Du har gjort ditt val och står för det, du vill/kan inte dricka. Och DE får göra sina val, du vill ändå vara med.
Ni kanske kan träffas i sammanhang där det inte ska ”drickas”. (Man SKA inte dricka alkohol då man är under 18 år, är mycket skadligt för kroppen.
Läs även under riskbruk på denna webbsida om du vill ha mera kunskap och argument)
Bjud in dem på filmkväll, en uteaktivitet, bowling, sminkkväll, musikkväll eller annat. Kanske några i taget, lättare att prata då och klokare med tanke på Coronaläget.
Har du varit ut på sidan www.umo.se
En ungdomsmottagning på nätet. Där skriver många unga om liknande problem, att man glider ifrån varandra.
Du tänker ibland att du är deprimerad, känner dig ledsen och avstängd. Då det händer negativa saker i livet så påverkas vi, det är naturligt, nedstämdhet kan alla hamna i.
Man drar sig undan, tänker negativt, orkar mindre, känslig, saker känns mindre roligt med mera.
Du kan läsa mera om nedstämdhet under vad är och vad göra på denna webbsida.
Det finns också många tips och råd.
Det är viktigt att hålla igång med aktiviteter, göra positiva saker fast de inte känns lika roligt.
Balans i livet innebär balans mellan det som tar energi, kraft och ork och gör dig ledsen och det som ger energi, kraft och ork och gör dig glad.
Hamnar man i obalans, för mycket skit och för lite godis, så reagerar man med att bli nedstämd.
Läs om livsbalans, prova formuläret och veckokort för balans i livet.
Hoppas att din pojkvän och hans familj är friska från Covid 19, så att ni kan ses igen. Kram från Snorkel.