Hej, jag mår väldigt dåligt nu eftersom jag inte förstår när man får säga saker i vissa sociala sammanhang och när det inte passar att säga saker.
Jag fick precis reda på att min granne som vi stod väldigt nära precis dött i cancer. Jag hade då två kompisar över (som jag lovat mina föräldrar att inte berätta för) men när min kompis tog upp att hennes mamma blivit våldtagen som ung så tänkte jag att en fin sak att berätta om det som hänt min granne, för att få min kompis att inte känna sig lika ensam i sin sorg.
Detta uppfattades mycket fel och nästan taskigt av mina vänner. De tyckte jag jämförde min kompis mammas våldtäkt med min grannes död. Sedan blev jag lite ledsen och det blev en väldigt jobbig stämning. Då gick dom hem och jag har en stor klump i magen. Jag förstår såklart nu att det kanske inte var så passande att ta upp det jag tog upp men förstår fortfarande inte hur man kan ta så illa upp som dom gjorde.
Vad ska jag göra ?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Kommunikation och socialt samspel med andra kan vara väldigt svårt, vi är lika på många sätt men också mycket olika, vi har olika erfarenhet, minnen, förmågor, kunskap och olika strategier och verktyg. Det innebär att vi gör olika och reagerar olika i samma situationer. Ofta så tänker vi att andra "är som mig" alltså tänker och känner lika, men det behöver inte alls vara så, och det kan vara viktigt att komma ihåg. Det behöver inte alls vara "fel" något av reaktionerna, bara olika utifrån olika omständigheter.
Vi kommunicerar också väldigt mycket, typ hälften, med tonläge, röstläge och kroppsspråk. Är vi inte tydliga så finns risk för att vi missuppfattar varandra. Det händer nog alla i stort sett hela tiden. Ofta tänker vi inte på att andra inte vet vår intuition, alltså det vi MENAR, då vi säger eller gör något. De ser/hör bara det vi gör/säger, och kan uppfatta det på ett helt annat sätt.
Det var nog det som hände då dina vänner blev sårade.
När vi läser det du skriver, då du skrivit just att din tanke var att din vän inte skulle känna sig så ensam i sin sorg, att svåra saker händer oss alla på olika sätt, så låter det jättefint och helt rätt. DU menade inte alls att på något sätt "jämföra" cancer, död och våldtäkt, eller att på något sätt förminska kompisens mammas upplevelse, våldtäkten, men det låter som om din vän uppfattade det så.
Och om man tänker så, utifrån om HON uppfattade det så, att du menade att en "våldtäkt är väl inget emot cancer och död" då kan man ju förstå att HON blev upprörd/ uppfattade det som taskigt sagt..
Fast du alltså inte alls sa eller menade det..
Hänger du med??
Du funderar vad du kan göra, och prata med din vän (vänner, men kanske en i taget) om det som hände, vara mera tydlig och förklara hur du tänkte/menade, är nog det bästa. Du kan kanske visa din fråga/svar..
På denna webbsida www.snorkel.se finns något som heter beteendeanalys, se en kedja av händelser. Det handlar om att lära känna sig själv, och förstå sig själv och sina reaktioner lite bättre. Kanske också andras. Situationen, hur känsliga/sårbara vi är redan innan, våra tanker, det vi känner, hur det känns i kroppen, allt det påverkar reaktionen och det vi sedan gör.
Kolla på instruktionsfilmen, läs informationen, målsättningar, färdiga kedjor med mera, så förstår du lite mera vad det handlar om. Du kan sedan testa själv med beteenden (något man tänker, känner eller gör) som ställer till problem för dig. Du och kompisen kan kanske kolla tillsammans.
Tankar, det vi själva tänker om något, påverkar jättemycket hur vi uppfattar saker. Om jag går förbi ett gäng ungdomar som skrattar och tänker att de skrattar åt mig, så blir jag ju ledsen/arg. fast jag egentligen inte har en aning om vad de skrattar åt...
Läs också om tankar och negativa tankar under VAD ÄR och VAD GÖRAwww.snorkel.se
Under VAD ÄR och VAD GÖRA finns också information och övningar om relationer. Hur man skapar och bevarar (behåller) goda relationer, och om hur man får det man vill ha och behöver, hur man säger nej på ett bra sätt.
Validering, (och att validera sig själv, självvalidering) är ett annat viktigt verktyg som du kan hitta övningar och information om under relationer på www.snorkel.se. Det handlar om att sätta sig in i någon annans situation, utifrån hur just dom är. Se hur vi tänker, känner och reagerar och gör, utifrån den olikheten.
Hoppas att detta kan vara till någon hjälp för dig, och att du och kompisen kan prata om detta, och förstå varandra lite bättre. Gå över i varandras "utkikstorn" (kolla på filmen om Validering under relationer)
Skriv gärna igen och berätta om hur det gått för er.
Kram Snorkel