Hej. Jag är 15 år och mina föräldrar låter mig inte sova med killar överhuvudtaget,
eftersom jag är 15 så borde jag väl få ?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du har en önskan att få sova med killar, något som dina föräldrar sagt nej till.
Du tycker att du som är 15 år "borde få" det. Jag vet inte riktigt vad du menar med "borde få" om det är så att du tänker på att då man fyllt 15 år så är det tillåtet att ha sex, man är som det kallades förut "lovlig" rent lagligt.
Annars finns det inte någon regel för vad man får eller inte får i förhålla
nde till sina föräldrar, man blir myndig då man fyller 18 år, men annars är det olika överenskommelser i olika familjer. Du skriver "sova med killar" jag blir lite osäker på om du har en fast pojkvän, eller om din önskan gäller att få sova hos flera olika killar..
Varför jag undrar är ju för att föräldrar brukar vilja skydda sina barn, brukar vilja känna sig säkra på att barnet är känslomässigt mogen, och brukar vilja vara trygga på det genom att veta och känna den kille som man ska sova tillsammns med och troligtvis ha sex med.
Man kan som ung ha svårt att säga nej, ha svårt att sätta gränser eller ens VETA vad man vill.
Det finns alltid en risk för att man gör saker sexuellt som man ångrar eller mår dåligt över på annat sätt.
Sådant brukar föräldrar vara rädda för och vilja skydda sina barn ifrån.
Föräldrar kan också uppleva det jobbigt att ens barn börjar bli stora, inte behöver dem på samma sätt, träffar pojk/flick-vänner och börjar ha sex.
Man är lite rädd att "förlora" sina barn.
Har du funderat på hur det kommer sig att dina föräldrar säger nej, hur de tänker då de inte vill att du ska sova med killar?
Kan ni prata med varandra om detta, hur kan du bli trygg och säker i att sova med killar och hur kan de känna sig trygga och säkra på att du mår och har det bra?
Om de får lära känna och träffa din kille någta gånger först så går det säkert bättre.
Det här med att föräldrarna är oroliga för en, vill skydda en och i och med det, hindrar en, från att göra massor av saker som man vill, det brukar vara svårt för ungdomar att acceptera och förstå, man vill frigöra sig och klara av saker på egen hand, bestämma själv. Det hör till utvecklingen.
Men det är lättast för båda parterna om man tar det i steg, börjar vara ute längre i steg, ansvara för pengar och inköp själv, ha pojkvän hemma och sova borta hos pojkvän.
Ta upp detta med dina föräldrar, hur du kan få mera frihet i steg, och hur de skulle kunna känna sig trygga i sin omsorg om dig.
Många hälsningar Snorkel.