Hej Snorkel.
Jag är en 14 årig pojke som på dom närmsta 6 månaderna börjat bråkat lite med min mamma om att T.ex som hände idag.
Hon kommer upp till min stationära dator som jag sitter o gör läxor på, säger att. "Du får gå ner och sätta dig i köket." Då säger jag att jag gör läxa men hon tror ej på mig. Och jag säger "Men, Jag gör ju mina läxor!" och då slutar det med att vi börjar småbråka.
Och det slutar med att jag och min mamma sätter oss i 2 olika rum långt från varandra
Snälla hjälp.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Så tråkigt att du och din mamma kommer osams.
Det är alltid trist med bråk. Men ack så vanligt.
Man kommer osams, tycker olika, missförstår och ”krigar för att få rätt” Det hör liksom till i relationer.
Du är 14 år, vilket innebär att du är i puberteten, då massor av saker händer i kropp och knopp, hormoner sprutar i kroppen.
Dessa ökade hormoner brukar också innebära att man får ett mycket svängande humör, då känslorna går upp och ner, man blir mera lättkänslig och lättirriterad.
Man ska också så smått börja frigöra sig från familj och föräldrar för att kunna börja klara sig allt mer på egen hand.
En naturlig utveckling som också kan innebära lite mera konflikter.
Som sagt så bråkar de flesta, men det är olika HUR man bråkar.
Ett tips kan vara att inte ta saker man är osams om just då de händer, alltså då man är ”upprörd” på olika sätt. Man är inte lika ”klar i huvudet” då utan reagerar och pratar bara utifrån sin känsla, inte i sak och med förnuft.
Så att ha ett ”familjemöte” en viss tid varje vecka där man förhandlar om olika saker och regler kan vara en bra ide.
Alla får säga sitt och man tittar sakligt på fördelar och nackdelar med olika förslag, och funderar kring hur båda skulle kunna bli nöjda, eller HUR man kan göra för att den andre ska lite på en etc. Tex.
Man tycker olika om tiden man ska vara hemma på helgen, jag tycker kl 8 mamma tycker kl 7. Man tittar på VARFÖR man vill vara ute till kl8 (ungdomsgården stänger då, andra ungdomar går hem då)
Varför mamma vill att man är hemma kl 7;
Kanske är orolig, HUR kan mamma bli mindre orolig, ringa, skicka sms, veta var jag är, kanske besöka ungdomsgården en gång etc.
Kanske vill ha sällskap vid TV program (kan vi titta tillsammans varannan gång, medla om det)
Kanske rädd att man vänder på dygnet för jag är uppe så sent när jag varit ute sent, kanske komma överens om läggtid som jag följer även på helgen.
Det låter som om just det tillfälle du beskriver handlar om att din mamma inte riktigt litar på att du gör läxorna vid datorn på ditt rum, är hon rädd att du spelar istället, slarvar med läxorna?
Har hon anledning att vara orolig, har du ”slarvat” inte gjort dem, tidigare?
Att fundera på HUR du kan lugna din mamma, visa läxor och vad du gjort, verkligen avsätta läxtid, kanske göra läxor i köket ibland så att mamma får se. etc.
Fundera på egna lösningar.
Det som också kan vara bra då man blir osams är att försöka hålla huvudet ”klart” det gör man genom att jobba för att inte ”hetsa upp sig och gå upp i varv”.
När man blir rädd, upprörd, arg osv så slår pulsen snabbt, hjärtat pumpar allt blod ut till musklerna så att man blir stark och snabb, för att kunna kämpa, slåss eller fly. Så när man uttrycker sig så spänner man sig, man tar i, höjer rösten halv skriker osv.
Prova att skälla på någon då du är helt avslappnad i kroppen och andas lugnt, låt din mamma prova också. Det går liksom inte.
Snorkel har en App som heter Skills Snorkel känsloreglering, den handlar om känslor, känslans funktion och man får träna på att reglera, minska känslan. (använd kod X330)
Just genom bla övningar i att Stoppa sig själv, bli mer medveten om vad som är på väg att hända, att man är på väg att ”gå igång”, och genom träning i att slappna av och andas lugnt.
Ladda ner den Appen, det finns information på webbsidan under ”appar” hur du gör, både du och mamma kan träna på att minska starka känslor.
Träna då ni är lugna för att sedan kunna använda detta då man blir upprörd. Det man också kan använda sig av då man hamnar i konflikter är JAG budskap, alltså inleda meningar med JAG, ha fokus på vad man själv tänker tycker och känner. Istället för att anklaga, ”hota” eller ge skuld till den andre parten.
Tex JAG blir ledsen då det känns som om du inte litar på mig. Man kan lättare ta det än meningen ”DU litar aldrig på mig, du bara kollar mig hela tiden, du själv är inte så perfekt osv.” Då går man i försvar och konflikt uppstår.
Läs också i frågelådan om andras frågor och svar om KONFLIKTER, där kanske du kan få fler tips om hur ni kan komma tillrätta med detta.
Du kanske kan visa din mamma din fråga och ditt svar, man blir varm i hjärtat av din önskan och villighet att minska bråk och konflikter.
Du och din mamma behöver jobba tillsamman med detta.
Skriv igen om du vill och berätta om hur det går för er. Kram från Snorkel