Hej
Är en tjej på 24 år som har en kille på 19 år som gör mig arg och irriterad.
Han håller hela tiden på att ifrågasätta mig om saker och ting som jag gör ,,, Har sagt till honom att inte hålla på så för att jag vill inte att han gör så.
Vad ska jag göra för att orka mer ????
Vet inte allvarligt talat vad jag ska göra ,,, för när jag är med honom så känner jag mig så lättirriterad
Hjälp

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Denna webbsida är kanske inte den bästa för att svara på din fråga, denna sida handlar om olika former av psykisk ohälsa hos barn och unga.
Vi har dock en del som handlar om relationer, under VAD ÄR och VAD GÖRA på www.snorkel.se .
Där finns det förslag på flera relationsfärdigheter, bland annat JAG-budskap, som kanske kan vara en hjälp för dig då du ska försöka förmedla till din pojkvän att saker han gör väcker negativa känslor hos dig.
Det kan också vara bra för dig att fundera vad det är du reagerar på och när och hur.
Situation, tankar, känslor, det som händer i kroppen och det vi sedan GÖR- (du uppvisar säkert irritation på olika sätt) påverkar oss jättemycket.
Vad är det du tänker och känner när din pojkvän ifrågasätter saker?
Tycker du verkligen att det är så att ”HAN GÖR MIG ARG”…, är det inte så att det är ”JAG SOM REAGERAR”…  och att jag måste ta ansvar för mina reaktioner på olika sätt… Gissar att det är så du tänker, eftersom du letar lösningar för att inte bli så arg och irriterad.
Ett annat tips är att andas lugnt och slappna av i kroppen, ilska och irritation gör att vi spänner oss, och ilskan stegras, slappnar vi av så minskar den. Prova att skälla på någon då du är helt avslappnad i kroppen, och andas lugnt ända ner i magen…
Prova beteendeanalys som finns på startsidan ”se en kedja av händelser”. Du kan lära känna dig själv och dina reaktioner. Förstå dig själv och vad som händer inom dig.
Appen Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) kan också vara till hjälp för att lugna irritation och starka känslor.
Acceptans att träna på att acceptera saker man inte kan förändra, kan vara en hjälp. Läs mera på Snorkelwebben.
Det är 5 års skillnad på er, och pojkar mognar något senare än tjejer, är det en mognads sak? Något som blir bättre med tiden? Vad är det din pojkvän ifrågasätter, är han osäker på dig, finns det anledning till det? Vad är HANS känslor och tankar?
Relationer är en konst, det är ett medlande och en ständig vilja att just vilja förstå varandra och varandras känslor. Att förstå likheter och olikheter, att det inte finns EN sanning, utan just två, din och min.
Och det viktiga att prata med varandra.
En liten bit på vägen och några saker att jobba med.
Kram från Snorkel