Min mamma slog mig i duschen så jag ramlade , för min syster skvallrade på mig att jag lånat mammas skönhetsprodukter som kostar 50kr .
Vad sla jag göra? Inte första gången jag som äldre syskon får ta skit

Svar
Hej, du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig.
Det låter på det du skriver som att du känner dig upprörd och sårad, både på din mamma och på din syster.
Du tar egentligen upp två saker,
dels att din mamma reagerat så starkt i en konflikt mellan er så att hon slagit till dig,
och dels att du upplever att du som äldre syskon får "ta skit" Jag vill börja med att belysa som du säkert vet, att det inte är ok att slå barn (eller någon alls för den delen) det får man inte.
Man får sätta gränser, hålla regler, reagera med ilska, säga stopp m.m. men inte genom att slå.
Om detta med att din mamma slog till dig är något som pågår i eran familj så behöver ni hjälp med att få stopp med detta.
Tyvärr så händer det att man tappar kontrollen och blir väldigt arg, men förekommer slag och våld så måste man söka hjälp.
Det finns många familjeteam via socialtjänsten som arbetar just med det, att hjälpa familjer att hitta strategier för att hantera konflikter och bråk.
Det andra du beskriver är att du upplever att du som äldre syskon får "ta skit". De allra flesta syskon bråkar med varandra, man är i olika utveckling, gillar olika saker och beter sig olika, det blir också som en "tävling" mellan syskon om föräldrarnas gillande och uppmärksamhet.
Detta är nog något som de allra flesta med syskon kan känna igen. Är man i tonåren så hör det till utvecklingen att testa gränser, börja frigöra sig och vilja gå lite egna vägar, låter som det är där du är, din syster däremot har fokus på "rätt och fel" och talar om för era föräldrar då hon tycker att du gör fel eller bryter en regel. Är jobbigt och nog också väldigt vanligt då man har småsyskon.
När man blir lite äldre och mera "samspelta" och kommit över tonårsperioden så brukar syskon hålla ihop mera. Som äldst i en syskonskara så är man ju också sina föräldrars först barn, den som blir först med allt på gott och ont, då föräldrarna inte genomgått detta tidigare.
Brukar vara lite annorlunda för barnen som kommer efter. Konflikter förekommer som sagt i de flesta familjer, men det är olika HUR man bråkar.
Ett tips kan vara att inte ta upp de saker man är osams om precis just när de händer då man är väldigt upprörd, utan vänta lite tills alla inblandade har lugnat sig lite.
Man är inte riktigt ”klar i huvudet” just då utan reagerar och pratar bara utifrån sin känsla, inte i sak och med förnuft. Att ha ett ”familjemöte” någon gång i veckan där man gör upp och förhandlar om olika saker och regler, alla får säga sitt, man diskuterar sakligt olika alternativ, man väger fördelar och nackdelar, kan förhandla om hur man kan göra, för att båda parter ska bli någorlunda nöjda, hur man kan göra för att andra ska lita på en o.s.v.
Det som också kan vara bra då man är osams är att försöka hålla huvudet ”klart” det gör man genom att jobba för att inte ”hetsa upp sig och gå upp i varv”.
När man är rädd, upprörd eller arg osv så slår pulsen hårt, hjärtat pumpar allt blod ut till musklerna, mindre till hjärnan så man tänker sämre, man spänner hela kroppen, allt för att man ska vara beredd för att kämpa eller slåss för sitt liv. Det är inget bra utgångsläge att prata då.
När man uttrycker sig så spänner man sig, man tar i, höjer rösten, halv skriker, och då även att risken finns att man laddar upp sig och tapparkontrollen, säger och gör saker man ångrar efteråt.
Prova att skälla på någon då du är helt avslappnad och andas lugnt, det går liksom inte. Man får ett helt annat röstläge och beteende.
Appen Skills Uppsala Snorkel reglera känsla kod x330 handlar just om det, att träna på att stanna upp innan man gör något dumt, andas lugnt och slappna av. Ladda ner den, kanske du och din familj kan träna tillsammans. Information finns under Appar på webbsidan. Träna då ni är lugna för att kunna använda då ni kommer osams.
Det man också kan använda sig av då man hamnar i konflikter är JAG budskap, alltså inleda meningar med JAG, ha fokus på vad man själv tänker tycker och känner.
Istället för att anklaga, ”hota” eller ge skuld till den andre parten. T.ex. JAG blir ledsen då det känns som om du inte litar på mig.
Man kan lättare ta det än meningen ”DU litar aldrig på mig, du bara kollar mig hela tiden, du själv är inte så perfekt o.s.v.” Då går man i försvar och konflikt uppstår.
Läs mera på www.snorkel.se under relationer och relationsfärdigheter, läs också i frågelådan om andras frågor och svar om KONFLIKTER, där kanske du kan få fler tips om hur ni kan komma tillrätta med detta.
Du kanske kan visa din mamma din fråga och ditt svar, man blir varm i hjärtat av din önskan och villighet att minska bråk och konflikter. Du och din mamma behöver jobba tillsamman med detta. Skriv igen om du vill och berätta om hur det går för er. Kram från Snorkel