Vad göra när du har tankar på att inte vilja leva?

Gå inte ensam med dina tankar! Berätta!

När vi har det svårt och känner oss översköljda av plågsamma känslor, som ledsenhet, ångest eller ensamhet, när vi tänker att det aldrig kan bli bättre eller att ingen hjälp eller lindring finns att få, när allt man vill är att slippa det som gör så ont inuti. 
Eller när livssituationen känns allt igenom hopplös och svår. Då ligger det nära till hands att börja tänka tankar på att inte vilja leva längre.
Det är inte ovanligt. Minst hälften av alla svenskar har någon gång TÄNKT på att inte vilja leva.

Det är på sätt och vis normalt. Det är ett tecken på att man inte lever det liv man vill leva, att man har svårt att hantera antingen svåra och starka känslor eller andra problem i livssituationen.

Typiska tankar som brukar komma INNAN tankar på att inte vilja leva är;
"Jag kan inte ta mig ur det här"
"det kommer alltid att vara så här"
"det här är outhärdigt"

Kom ihåg att de känslor (ledsen, rädd, skamsen eller något annat) du upplever är sanna. De är också plågsamma, men samtidigt, hur konstigt det än kan låta, helt ofarliga. De är känslor helt enkelt. Och kom ihåg att tankarna här ovanför är just TANKAR och ingenting annat.

Det är inte fel, dåligt eller svagt att tänka tankar på att inte vilja leva, det är ett försök till att hantera svåra problem när vi upplever dem som omöjliga att fly ifrån. När vi upplever det som om detta aldrig kommer att sluta, och att det är omöjligt att stå ut.
Prata med någon om dina tankar, berätta hur du tänker och känner. 
Var inte ensam med dem! Det finns alltid en möjlighet att förändra en situation, även om det inte känns så just nu.

På ett sätt kan man se tankar på att inte vilja leva som ett försök att lösa dessa problem. När man tänker dessa tankar, kan man stanna till och ställa sig de här två frågorna;
1) Vilken känsla skulle jag vilja bli av med?
2) Vilket problem skulle vara löst om jag inte levde?
Vad är det jag vill fly ifrån?

En sak som kan vara bra att göra när man märker att man har tankar på att inte vilja leva är att försöka fundera på dom två frågorna, och även prata om dom med någon man känner förtroende för.
Det finns bra sätt för hur man kan förändra känslor, eller acceptera känslor, även om de är mycket starka och jobbiga. 
Och om man pratar med någon kan man få hjälp att lösa problem som kan verka omöjliga att lösa.

En annan sak som kan vara bra att göra då man märker att man har tankar på att inte vilja leva, är att göra upp en liten
KRISPLAN på saker man kan göra tills det starkaste obehaget lägger sig. Det viktigaste är att det är en ganska enkel plan som man kan följa även om man mår dåligt. 

Exempel på saker i en krisplan
 - Inte vara ensam, man kan försöka ha sällskap av någon eller prata/chatta med någon. (ha förslag på vem/vilka)
- Göra saker som man brukar tycka om, eller som brukar göra en glad i vanliga fall. (ha tydliga exempel i din krisplan) även
   om det inte känns lockande i stunden.
- Göra något som man brukar lyckas med t.ex favorit kakan, (ha tydliga exempel i din krisplan)
- Ökad fysisk aktivitet ( armävningar, "heta stolen", springträna)
- Avslappningsövningar, mindfulness och självtröst. ( se krisfärdigheter)
- Göra saker som fungerat vid tidigare tillfälle då jag mått dåligt.
- Se också "krisfärdigheter" under fliken "vad göra". 

Problemlösning
Träna på att använda problemlösningsmodellen, se "problem utan synlig lösning" och prova problemlösningsspelet.


Läs också andras frågor och svar i frågelådan, under "tankar på att inte vilja leva"

 Här kan du också få hjälp och stöd:

Nationellt centrum för suicidprevention »

BRIS »

BUP Telefonrådgivning (hela dygnet) 018-611 25 29 (gäller Uppsala län bor du i ett annat län, kontakta BUP/psykatrin där du bor) 

Här kan du ladda ner en lista på olika  krisfärdigheter