Vad kan man göra för att minska stress?

Återhämtningssystemet i kroppen, hjärnans signaler till kroppen att återgå i normal och viloläge, aktiveras av en inre lugn och ro, avslappning., att vi verkligen signalerar att nu är det vila som gäller, släpper kraven och tankarna på aktivitet och måsten. Om inte livet naturligt erbjuder tillräckligt många sköna, positiva och rogivande situationer måste vi skapa ett inre lugn ändå.

 

 

LivssituationTänk igenom hela din livssituation, dig själv, skola/arbete, hem och familj, relationer, fritid/intressen etc. vad är stressande i mitt liv, vad ger mig kraft stimulans och energi.           
Vad behöver du mera / mindre av, hur vill jag ha det. Om man t.ex. är ensam, saknar vänner, anhöriga eller ett fungerande nätverk så blir man skörare och mera mottaglig för stress.
Försök att träffa andra människor, gå med i en förening, skaffa en hobby att dela med andra, träna i gemensamma motionslokaler, eller gå en kurs, kan vara sätt att komma ur ensamhet.

Förändring. Vad vill du förändra och på vilket sätt? Vissa saker och situationer i livet går inte som enskild individ att förändra, använd din energi till att förändra saker som du kan förändra, släpp oro och ilska över saker du ändå inte råder över eller kan göra något åt! Man måste ibland acceptera att vissa saker är som de är, eller att vad som hänt tidigare inte går att göra ogjort. Man får då istället jobba med strategier för att hantera stressen, strategier för återhämtning och för att sköta om sig själv.

Prioritera vad som är viktigt, säga nej till det som kan väljas bort. Fundera över vad som är mest bråttom, viktigast och vad som kan vänta. Be t.ex. din lärare om hjälp att välja ut vad som är viktigast gällande ditt skolarbete och vad som kan vänta. Om du har målet att göra allt och det känns som ett högt berg så är det bättre att klara av några saker än att du ger upp och nästan inget blir gjort, för att berget känns omöjligt att övervinna.

Lyssna på kroppens signaler, hunger, sömn, smärta etc. Pressa inte kroppen att prestera och klara av mera än den gör.

Medvetet närvarande och fokuserad på nuet. Göra vardagliga saker långsammare och medvetet, t.ex gå. tala, äta.
(se särskild text och övningar under "mindfulness")

SömnSömn, jobba för att få vila och ett god nattsömn. Sömnen är en viktig del för kroppens återhämtning, men om man är stressad, uppe i varv och tankarna kretsar kring oro över saker jag borde och måste, så är stresspåslaget kvar i kroppen och kroppen och hjärnan inte alls inställd på vila. Avslappnings- och andningsövningar kan få kroppen avspänd igen. Alltså; återhämtningssystemet i kroppen, hjärnans signaler till kroppen att återgå i normal och viloläge, aktiveras av en inre lugn och ro, avslappning., att viverkligen signalerar att nu är det vila som gäller, släpper kraven och tankarna på aktivitet och måsten. När tankarna dyker upp, släpp dem bara utan att fastna i dem och för uppmärksamheten tillbaka till att nu är det vila, avslappning och andning som gäller. Är svårt och kräver träning, ge inte upp.

Mat tillräckligt mycket, vid regelbundna tider och rätt sammansatt kost är viktigt, både för fysiskt och psykiskt välmående. Frukt och grönsaker varje dag, fisk (eller fiskolja) flera gånger i veckan. Titta över hur och vad du äter, hoppar du över frukost, slarvar med skollunchen och äter godis som mellanmål, då är det inte konstigt att du blir trött, får svårt att koncentrera dig och blir sårbar och känslig. Försök att göra förändringar i din kosthållning, gör ett steg i taget så går det lättare. Tex. Äta något till frukost, en frukt varje dag eller gå till matsalen och äta åtminstone sallad, smörgås och mjölk.

Regelbunden fysisk aktivitet. Eftersom kroppen reagerar fysiskt vid stress så kan motion hjälpa kroppen att göra sig av med stressreaktionen. Muskelspänningen som finns i kroppen får ett utlopp, och kroppen får mera syre för att kunna slappna av igen. Raska promenader några gånger i veckan kan räcka, annars cykla, simma, dansa jogga, styrketräning eller gymnastik. Motion påverkar också sömnen så du sover bättre.
Planera in bestämda dagar, gärna tillsammans med någon, då blir det lättare att genomföra.
Använd gärna träningsdagboken som finns längst ner på sidan.

Balans i livet mellan positiva och stimulerande händelser som ger energi och negativa händelser som tar energi.
Se över din livssituation, vad gör dig glad och får dig att må bra, hur många sådana tillfällen har du under veckan? Finns det lika mycket positiva händelser som negativa? Går man länge i en situation som t.ex. innebär
att all tid går till skolarbete och läxor, ingen tid för att umgås med andra, intressen eller vila så finns det risk för att hamna i nedstämdhet och stress.

YogaAvslappning, avspänning och andningsövningar.
Du kan lyssna på avslappningsövningar på hemsidan, finns på startsidan. Avslappning är en viktig del för att komma ned i varv och befria sig från spänningar, också en hjälp för att komma till ro och somna. När vi är stressade så ökar andningen, och man andas snabbt och ytligt. Genom att styra andningen till lugn, jämn takt, andas ända ned i magen så ger man signaler till kroppen att komma ned i varv.
Du kan se exempel på avspänningsövningar som du kan följa och lära dig, de kan du sedan göra flera gånger om dagen om du vill, för att hjälpa kroppen att uppnå avspänning.


Prova även: