Vad göra när du är ledsen och nedstämd?

Någon att prata med. 
Försök att hitta någon som kan lyssna och som förstår att du har det jobbigt nu. Någon som kan få dig att göra saker som leder ut ur ledsenheten. Det kan vara en förälder, släkting, någon från elevvården eller kanske en god vän.

Återgå till gamla rutiner. 
Det är lätt att man slutar göra sånt som gått "av bara farten" tidigare. Det är viktigt att man försöker ta upp vanorna igen eller försöker hitta nya som kanske fungerar bättre. Vardagsrutinerna kan gälla mat, sömn, fritidsaktiviteter, hygien, läxläsning etc. 
När man mår dåligt kan det vara lättare att komma sig för med saker som följer ett känt mönster, motståndet ökar ofta inför att göra nya, okända saker.

Aktivera sig fast man inte har lust. 
När man är ledsen och nedstämd är det vanligt att man inte känner för att göra saker. Det är att vara nedstämd, om man ska vänta till man känner eller vill göra något kan man få vänta mycket länge, månader eller kanske år. 
Under den väntan kan man bli ännu mera nedstämd, just för att man inte gör något, och ju mer nedstämd man blir desto mindre lust att göra något. För att komma någon vart behöver man alltså börja med att göra något så att man får mer lust och intresse, istället för det omvända.

Aktivitet bryter ned nedstämdhet och skapar lust och intresse och fortsatt aktivitet ökar intresset för det man gör. Ibland behöver man hjälp med att komma på eller genomföra aktivitet, man börjar i liten skala för att öka efterhand. Det är bra att blanda vardagssysslor med roligare saker när man börjar med detta, saker som man tidigare gillat och blivit glad av.

Sköt om dig själv! 
Ta t.ex. ett varmt mysigt bad, smörj in dig med en skön hudlotion, bli masserad, träna avslappning kanske med hjälp av instruktionsband (
se avslappningsövning), fysisk aktivitet av alla slag frigör hormoner i kroppen som vi mår bra av. Sov mera, lägg dig lite tidigare eller ta en sovmorgon.

Läs också andras frågor och svar i Frågelådan, under "ledsen och nedstämd"