Jag och min pojkvän sen tre år har gjort slut. Vi har haft många tuffa perioder dels för att vi båda lider av olika slags psykisk ohälsa, men också för de val vi gjort.
Vi har haft många bråk men de här är de jag känner har satt störst spår i vår relation: Jag kom på honom med att titta på porr istället för att vara med mig, vilket sårade mig djupt och gav mig en törn i självförtroendet.
Sedan dess har jag känt mig otillräcklig för att jag inte ser ut så som de han tittade på, och jag har varit livrädd för att han ska lämna mig.
Det här har gjort att jag har varit svartsjuk och misstänksam. Vi bestämde oss för att flytta ihop vid ett senare tillfälle, men efter att han sagt i tre månaders tid att han snart skulle flytta in på riktigt så kom han hem och sa att han flyttar hem till sig själv igen. Detta var påfrestande för mig då jag kände att jag bara fick höra "snart" hela tiden men aldrig fick se någon handling. Det gjorde att jag började tveka på om han ens ville och återigen kände jag mig otillräcklig och bara som att jag var helt fel människa för honom.
Vid nyår upptäckte jag att han skrev med en, för mig helt okänd, tjej. Det väckte såklart de negativa känslorna och tankarna hos mig.
Han tyckte inte att det var något att diskutera, och i ren ilska slängde jag ut hans kläder ur min garderob och sa till honom att ta med det hem till hans egen lägenhet. Det här tog han väldigt hårt och jag ångrade mig djupt vid samma tillfälle som hans kläder nuddade golvet.
Vi bestämde några dagar senare att vi skulle träffas och reda ut precis all skit som vi kände att vi behövde prata om, detta blev som en smutskastning som tog hårt på oss båda två, men vi bestämde att nu lämnar vi allt det bakom oss och går vidare.
Sen började han undvika mig, skickade väldigt få och fåordiga sms och kändes bara rent disträ. Jag ringde och frågade vad det var och fick till svar att han hade förlorat känslorna för mig någonstans mellan nyår och vårt reda-ut-samtal. Vårt förhållande tog slut.
Mitt huvud säger att jag måste acceptera men hjärtat gör ont och säger att det är fel, vi borde inte ha gjort slut. Jag tror verkligen att han är min själsfrände, men på grund av mitt beteende, har jag puttat bort honom.
Jag trodde vi skulle gå vidare och glömma allt gammalt groll. Jag förstår inte heller hur man kan gå från att älska någon till att tappa alla känslor på bara några dagar. Just nu vill jag ringa honom och berätta precis hur jag känner, förklara att jag vill förändra mitt beteende och kontrollera känslor/tankar och att jag tror det här avslutet var ett misstag, känner mig dock rädd för att hans svar ska vara "nej, jag tycker det är helt rätt".
Ska jag lämna honom bakom mig, hoppas att livet kan bli bra igen och att det finns någon annan därute för mig, eller ska jag ringa till honom, bekänna allt och hoppas på det bästa?
Ber om ursäkt om min text känns rörig och lång men den lilla context ni fått hör ändå ihop med allt.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Ditt brev handlar egentligen inte direkt om psykisk ohälsa, kanske att till exempel www.umo.se  ungdomsmottagning på nätet bättre, men vill ändå svara dig.
Hjärtesorg, att en relation tar slut, att bli lämnad, det gör så otroligt ont, och nåt som i stort sett alla kan relatera till.
Ni har varit tillsammans i 3 år, pratat om att flytta ihop, men inte riktigt "kommit dit" ni har båda psykisk ohälsa i bagaget och haft en hel del bråk och gjort en del val som sårat.
Nu senast "kom du på" att din kille tittar på porr istället för att vara med dig, vilket blev både sårande och smärtsamt, gjorde dig svartsjuk och osäker.  Porr är ett svårt kapitel, finns många blandade känslor och synpunkter runt det. Vissa har det som en kick och lusthöjare, och ser inget fel med det, och andra ser på det som kränkande, utnyttjade av kvinnor, kvinnoförakt mm och förkastar hela porrindustrin.
Porr är väldigt lättillgängligt numera i.o.m. Smartphones och plattor, och man kan se en ökning av porrberoende, många som fastnar i detta. Oavsett hur man ser på detta med porr, så är det viktigt att prata om i en relation, precis som alla andra känslor, åsikter och behov, och ha respekt för att om det sårar och smärtar en av parterna så måste man ta hänsyn till det, annars skadas relationen. Det är nödvändigt för att uppnå en balans i relationen.
Du upptäcker också att din kille skriver med en annan tjej, som inte du känner, något som han inte heller vill diskutera. Slutligen, efter att först undvikit dig på olika sätt och haft "tankarna på annat håll", så svarar din kille att han förlorat sina känslor för dig och erat förhållandet tar slut.
Detta var något du inte alls var beredd på, hade säkert önskat en helt annan utgång, att erat förhållande skulle fördjupas och bestå.
Du blir omtumlad och chockad, tar på dig skuld och tänker att du "puttat bort honom". Letar fel i saker du gjort och sagt. Hjärtat gör ont och du har svårt att acceptera det som hänt.
Han kollar porr och skriver med andra tjejer, du reagerar på detta med ledsnad, sorg, rädsla och ilska, rädd att förlora honom. Han säger att känslorna tagit slut och förhållandet bryts.
Förhållandet kanske var på väg att ta slut redan innan fast han inte klarat av att säga något? Det har inget med dig och dina (begripliga) reaktioner att göra.
Kan inte råda dig hur du ska göra, annat än att det kan vara klokt att stanna upp, reglera förtvivlade känslor lite så de inte påverkar tankarna så mycket, och verkligen ta en funderare.
Låter som ni båda behöver ha lite tid på egen hand för att fundera och känna efter. Låter just nu som om du är beredd att ta på dig all skuld, ändra alla dina reaktioner och beteenden, men vad är HAN beredd på att göra för er relation?
Hur vill du att en relation ska fungera, vad vill och behöver du, har ni haft balans i relationen tidigare? En relation i obalans har svårt att överleva.
På denna webbsida och i våra Appar hittar du olika verktyg du kan ha hjälp av.
Känslor och känsloreglering- Appen Skills Uppsala reglera känslor, kod x330 läs också om känslor under vad är och vad göra på snorkels webbsida Snorkel - Känslor
Om Acceptans och om att öva på att acceptera svåra händelser i livet Snorkel - Acceptans
Relationer och relationsfärdigheter, som till exempel balans i relationen Snorkel - Relationer
Skriv gärna i frågelådan igen och berätta hur det går för dig.
Varmaste tankarna till dig, Snorkel