Acceptans

Det finns många saker som händer som är mycket svårt att acceptera, att bli lämnad av någon man tycker om, tragiska händelser och olyckor, att någon behandlar en orättvist, att vi drabbats av sjukdom, eller när saker inte blir som vi tänkt oss.

Att sluta slåss mot det man ändå inte kan förändra.
Tyvärr finns det många problem som man inte kan göra något åt just nu, eller som kanske tar lång tid att lösa, eller som kanske inte kan lösas alls. Då är det lätt att fastna i hur saker och ting "borde" vara, att "så här får det inte vara" eller "jag vägrar".. Detta gör att vi mår ÄNNU sämre, och upplever vår situation ÄNNU värre.. Om man t.ex. ägnar en hel regning dag åt att tänka att det "borde vara sol" och vägrar acceptera att det regnar idag, så finns en stor risk för att  min regniga dag blir sämre än den behövt bli.Och att jag blir rätt blöt..

Det finns många saker som händer som är mycket svårt att acceptera, att bli lämnad av någon man tycker om, tragiska händelser och olyckor, att någon behandlar en orättvist, att vi drabbats av sjukdom, eller när saker inte blir som vi tänkt oss.

Att acceptera är inte samma sak som att gilla, säga att det är ok.
Tvärt om, för att verkligen skapa skillnad och förändra något viktigt (men vi kan naturligtvis inte göra saker som redan hänt ogjorda) så måste vi acceptera att det hänt. DÅ först kan vi förhindra att det skulle hända igen, eller kanske hända någon annan. Och saker som hänt i livet måste vi först kunna acceptera, se att de hänt, hur hemskt, hur jobbigt, det än var, för att kunna gå vidare i livet. För att inte fastna i det jobbiga. Vi behöver acceptera FÖRST, för att kunna agera, jobba för att saker ska bli annorlunda, protestera eller förbättra vår situation.

Jag kan svära, förbanna, tycka orättvist, vägra, tänka tusen tankar av "varför just jag" inför den diabetesdiagnos som sockerälskande jag just drabbats av, men jag behöver ACCEPTERA min sjukdom, vad den innebär, konsekvenser och hur jag trots den kan leva ett gott liv. Inte gilla den, inte tycka att det varken är ok eller bra, men acceptera att just nu är livet exakt så här. Annars blir både min sjukdom och min livssituation mycket värre, jag mår så mycket sämre och lider så mycket mer.

Träna på att acceptera
Acceptans och att acceptera att livet är som det är, att situationen är som den är, är svårt, och något man behöver ställa in sig på om och om igen. I början nästan varje sekund. För tankarna kommer; NEJ, jag vägrar, vill inte, kan inte, orkar inte. När vi får just de tankarna, så spänner vi hela kroppen, tänker negativa tankar, låser oss och känner ilska, irritation och vanmakt. För att kunna acceptera en situation så behöver vi göra motsatsen; slappna av, andas lugnt, tänka "så här är det". Träna på att vara MINDFULL, medvetet närvarande, i det som händer just nu.  

Läs mera och prova mindfullness här. 

Prova avslappningsövning här.

Man kan träna acceptans i olika små situationer i dagliga livet. Sånt som man har svårt att acceptera t ex då man fastnat i bilkö eller i en lång kö i kassan på affären. Då det slår om till "röd gubbe" då man har bråttom över gatan, vid jobbiga saker som man behöver eller måste göra, eller då saker inte blir som man tänkt och hoppats.

Prova att:
Andas lugnt.

Slappna av.
Tänk tanken; "så här är det just nu, inget jag kan göra något åt".
Släpp ilska och irritation
Använd mindfulness och observera, beskriv, delta utan attd döma.

Det du tänker, känner och upplever, styr in på din väg till att acceptera igen. Och igen...