Hej, jag är 13 år och ska fylla 14 detta året! Jag har problem med att sova över med kompisar, asså det är inte bara borta jag inte somnar utan även hemma, jag vill verkligen kunna sova över och somna som vanligt när jag sover över både borta och hemma, på lördag ska en kompis sova hos mig och det ska bli jättekul men jag vill VERKLIGEN kunna somna då, förra gången vi sov över hos mig somnade vi på riktigt 05:30!
Och vi skulle ha träning i 1 timme den dagen, jag var så trött! Somnade i soffan när jag kom hem. Och på söndag har vi två timmars träning och om jag inte sover kommer jag aldrig orka det! Hur ska jag lära mig somna när jag har kompisar över och när jag sover hos en kompis, i sommar ska jag sova på min kompis landställe och där kan man inte bli hämtat om man inte kan sova och jag vill verkligen kunna sova och jag är ju taggad att åka dit!
Kan jag få tips som faktiskt funkar? Inte som blunda, slappna av eller prova flera gånger så du vänjer dig för det försöker jag ju med såklart, snälla hjälp mig jag vill verkligen kunna somna, jag somnar ju själv i mitt rum annars om jag inte är stressad för t.ex. skolan! Snälla ge mig tips som funkar! / anonym som vill kunna sova över!

Svar
Hej
Du vill kunna sova över hos din kompis, men när ni väl ska lägga er och sova så kan du inte somna och vill bara hem. Du skriver att du inte heller kan somna om kompis sover över hemma hos dig. Så det blir en "spänning" även då. Stress/ångest-systemet sätter igång. Det är samma system i kroppen.
Det låter som om din rädsla väcks, du blir kanske stressad, orolig, spänd och osäker, det väcker ditt inre "larmsystem" som stress och ångest är, du blir spänd och försvarsinställd, kroppen ställer in sig på att försvara dig, fly eller slåss, det som "larmsystemet" är till för. Känslan blir som att man är mitt ute i ett krig på ett slagfält, och vem kan lägga sig ner och sova då. då SKA man ju vara vaken och alert.
Du behöver träna på att använda strategier för att lugna dig själv och din kropp, säga till kroppen det är Ok, inget är farligt här. Genom att andas lugnt, slappna av och fokusera på annat.
Oro och rädsla fungerar så att vi uppfattar något som "farligt eller obehagligt" och behöver inte alls handla om någon verklig fara, som brand, vilda djur eller överfall, utan det kan vara något som vi bara "uppfattar" som en fara eller ett hot, något som vi inte känner att vi klarar eller kan hantera, eller är rädda för att inte klara av eller kunna hantera.
När hjärnan uppfattar denna "fara", kan gå så snabbt så vi inte ens hinner tänka en tanke, utan att vi bara är i en liknande situation, så signalerar den till kroppen "här är fara på färde" "kroppen måste nu förbereda sig på att kämpa och slåss eller på att fly undan faran".
När kroppen gör sig beredd så känns en massa olika symtom, det vi kallar "ångestsymtom" i kroppen, hjärtat slår snabbare för att syresätta musklerna, kroppen blir spänd för att vara beredd på att fly/slåss, andningen blir snabb och ytlig som då vi sprungit för att syresätta blodet, tunnelseende för att ha allt fokus på "faran" m.m. ( läs mera under fliken oro/ vad är på www.snorkel.se )..
Du kan ju tänka dig att om det är så att man tycker att det är läskigt, ovant och man tycker att man VET att man inte kan klara av det, att sova borta alltså... Så är hela kroppen är uppe i varv och beredd på kamp!! Det sista som går då är att somna... man får sedan nästan "panik" av att inte kunna somna, tänker "vad ska jag göra" "det går inte" och det känns som du VET att du inte kommer att somna...
Då stegras ju stressen, oro och rädslan i kroppen hela tiden och det går absolut inte att somna.
När man gjort ett försök att sova borta, och det det blivit en sådan jobbig natt, som kanske slutade med att man inte sov alls, eller att man åkte hem och man ska försöka sova borta igen, så tänker och oroar man sig över hur det var förra gången, rädd att det ska bli så igen, och så sätter "ångesten" igång i kroppen nästan innan man börjat försöka somna, bara av tanken...
Det är precis så ångest fungerar. Men hur gör man då för att minska detta obehag. Det är svårt att bara säga något som kan lugna dig så att du sover, för det räcker sällan med det. Du vet säkert att om någon är rädd för t.ex. hundar, så räcker det inte med att någon säger, "de är inte farliga" man är rädd i alla fall...
Man måste själv, i små steg, träna på att utsätta sig för det man är rädd för, lära sig att övervinna sin oro, bli mera säker på hur man kan göra då den sätter igång. Om du är van att  "snälla föräldrar" finns där då du inte kan sova eller är orolig/rädd, och är ovan att klara dig utan dem, så är det självklart att man blir orolig då de inte är i närheten. Om man är ovan att sova borta så ÄR det nytt och "lite läskigt".
Om man ligger och ska sova och nästan får panik, går det ju inte alls, det kanske är så att ni ska sova hos varandra då det inte gör så mycket att ni inte somnar, kolla filmer, läsa böcker, ha musik i hörlurar, roliga tidningar med mera, i beredskap om du inte somnar.
Snorkel - Minska din stress läs mera om hur du kan minska din stress.
Att ha den inställningen att det gör inte så mycket om jag inte sover, istället för att man MÅSTE sova, tänker "jag måste sova, jag måste sova".. det ökar bara pressen och stress/ångest systemet sätter igång.
Det är jättebra att ni börjat prata om detta, så att du inte behöver vara "rädd och spänd" över att du inte vill visa din oro, utan istället kan vara lugn med att kompisen vet och förstår.
Visa henne denna webbsida www.snorkel.se och fundera tillsammans hur ni skulle kunna träna upp din förmåga att kunna sova/somna borta. Ni kan ju lyssna på avslappningsövningar/ andningsövningar och mindfulness tillsammans, göra övningar även då ni inte ska sova tillsammans. Att träna på att lugna kroppen, komma till ro. Snorkel - Minska din stress har flera övningar att lyssna och träna på, du kan också ladda ner appen Snorkelövning, där finns också många övningar i lugn andning och avslappning, för att minska spänning och stress.
Lycka till
Kram Snorkel