Så jag har tänkt på den här saken. Och jag hoppas inte att det stämmer det jag insett för då skulle det typ vara läskigt... och då kanske jag skulle behöva berätta för någon vilket Bris tycker. Alltså att jag ska berätta för Bup. Men liksom jag vet inte vad som kommer hända ifall jag gör det. Men så jag har länge haft tankar om att dö. Och styrkan på de går i perioder. Men jag har märkt att när jag mår sämre. Typ när mitt mående går från dåligt till ännu sämre så vill jag typ agera på det. Och jag har svårt att inte göra det.
Men innan i fredags hade jag ej insett det här, för enligt mig hade det bara hänt en gång innan men det händer varje gång jag börjar må sämre. Och det känns typ som en smärta som bryter ner mig, typ splittrar mig. Och det är då det är som mest smärtsamt. Men sen efter när jag har vant mig med den kan jag typ bygga ihop mig själv som ett pussel.
Och då att den här smärtan tar bitar från mig, och typ att jag måste anpassa mig till den. Men när jag lärt mig går det bra och då blir det tankar igen.
Men så i fredags hade jag ifall jag kunnat velat ta mitt egna liv. Dock hade jag ingen direkt plan, eller mer typ saker att utföra det med. Och därför gjorde jag det inte, för jag ville inte bli sämre. För det känns typ som att jag inte kan hindra mig själv från att må sämre och jag vill inte att mitt liv ska förstöras, vilket kan låta lite konstigt efter som jag vill dö..
men då skulle jag inte behöva se mitt liv förstöras av mig själv. Och jag skulle bli fri.
Men så min fråga är typ ifall det är så man känner. För jag känner som om jag borde haft skaffat det jag ville för att kunna dö. Och förut trodde jag mer att liksom jag skulle kunna göra det hela tiden. Men jag har typ förstått att ifall jag dör så kommer det vara under en till dipp. Och jag vill inte bli sämre.
Så jag typ funderar på att ifall jag skaffar sakerna att jag då när det händer att jag mår sämre bara kan försvinna. För just nu är jag frustrerad på mig själv över att jag när jag mådde stabilt inte fixade sakerna. Dock börjar jag bli van igen. Så jag är nog snart tillbaka till att typ acceptera hur mitt liv ser ut.
Men inget är liksom roligt längre och det känns som att livet förlorat dess färger. Och jag vet att det finns hjälp att få. Och jag trodde att det skulle få mina tankar att försvinna men de har bara blivit starkare.
Och jag vill få hjälp samtidigt som jag vill dö. Och typ se mig själv förstöras. För det händer även om jag försöker motverka det genom att ha ett bra liv. Och det skulle typ vara intressant att se hur långt jag skulle kunna sjunka.
Men frågan är typ ifall det är så här som "självmordsbenägna människor" känner sig. För ifall det är så kanske det är mer seriöst. Dock känns det typ som att jag för att få hjälp skulle behöva faktiskt försöka ta mitt egna liv. Och inte bara vara nära på att göra det. Men när jag skriver det här inser jag hur typ sjukt det här låter. För jag har i princip tänkt ut en plan och ett tillfälle, jag måste bara fixa sakerna. Och sen skulle jag bara kunna dö.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
När man har det tungt och svårt i livet, kanske efter en akut kris, där man förlorat något viktigt och meningsfullt, eller då man gått en längre tid i en svår livssituation där man inte kan se förändring eller lösningar, så finns risk att hamna i nedstämdhet och depression. Hur ser det ut i ditt liv, gällande kompisar, skola, familj och fritid?
Vad GER dig energi lust, glädje och får dig att må bra, vad TAR energi, lust och glädje och får dig att må dåligt? Snorkel - Livsbalans
När man blir nedstämd så händer mycket både i kroppen och i vårat huvud, tankar och känslor, de blir tunga, mörka och negativa. Vi får svårt att se ljusning och tro på förändring. Man fastnar i att dra sig undan och tänka negativt. Läs mera om negativa tankar Snorkel - Negativa tankar.
När livet känns svårt och hopplöst så vill man "fly" bort från det jobbiga, man tänker kortsiktigt och ologiskt,
då kan man få tankar på att inte vilja leva längre. Snorkel - Tankar på att inte vilja leva
Just dessa tankar och upptagenheten runt det, blir på något sätt avledande från "det jobbiga i livet" och KAN faktiskt göra så att livet känns lite lättare. Men naturligtvis inte någon bra strategi, det viktiga är att få hjälp och stöd med att bygga ett liv som är värt att leva.
Och precis som du skriver så finns hjälp att få, och något som känns svårt och omöjligt kan man få hjälp att klara av. Du är på gång att berätta för BUP om hur du tänker och känner, så klokt och bra. Läs mera på den här sidan www.snorkel.se  VAD ÄR och VAD GÖRA, du kan ta hjälp av den att beskriva hur du tänker och känner, läs också andras frågor och svar i frågelådan.
Du kan ladda ner våra appar som kan vara användbara verktyg att hantera olika former av psykisk ohälsa och förstå sig själv.
Snorkelövning med röstövningar och instruktioner i bland annat avslappning, lugn andning och medveten närvaro.
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) som handlar om känslor och olika sött att hantera och minska starka känslor som tar över.
Beteendecoach, som handlar om att förstå sina reaktioner och beteenden i olika situationer. Hur situationer, tankar, känslor, kroppen och det vi sedan gör, våra beteenden, hänger ihop och påverkar varandra och ger konsekvenser på kort och lång sikt.
Skriv gärna igen och berätta mera om hur det ser ut i ditt liv, och vad som påverkar ditt mående, och vilka strategier och verktyg som hjälper dig.
Vänta inte, berätta för din familj och för BUP, så att du får det stöd och den hjälp du behöver för att må bättre, och veta vad som påverkar och vad du kan göra när livet känns jobbigt.
Kram Snorkel