Hej! När jag var liten var jag väldigt blyg, försiktig och tyckte ofta nya saker och olika lekar eller ”event” var jobbiga. Var inte den som räckte upp handen i klassrummet liksom.
Jag har varit den ”perfekta flickan” och alltid velat ha rätt på alla prov, duktig och inte velat göra fel.
Sen hamnade jag i att jag ville bli någon annan och bli av med den rollen, inte bry mig så mycket. Ville börja gå på fester, ville va rolig (för jag tyckte jag va tråkig) och under en period mådde jag ganska dåligt och fastnade i dessa tankar.
Jag tror anledningen kan vara att jag hade ett ben i båda sidor och att jag inte heller ville eller kunde acceptera de egenskaper hos mig själv som jag kanske inte ville ha. Att jag tex inte är den som älskar all uppmärksamhet i stora folksamlingar men är inte heller den som inte går dit. Mitt mål va på något sätt att bli den ”coola, galna” som var mittpunkten och jag jämförde mig mycket med andra.
Nu har jag ändå kommit förbi det och lite blivit den jag ville vara men samtidigt insett att allt i den bilden inte är jag och det behöver det inte heller va. Däremot nu så fort någon beskriver mig eller mitt lilla jag som blyg eller osäker osv mår jag väldigt dåligt och tänker är jag fortfarande så?
Då blir jag på något sätt rädd att någon uppfattar mig så, för det ligger fortfarande någonstans att jag inte vill va den personen, den ”tråkiga” jag.
Det förknippas även så starkt till den tiden jag mådde dåligt. Jag tycker samtidigt liksom synd om lilla mig som mådde så dåligt över detta och liksom ”slösade tid” på det samtidigt som det då uppenbarligen hänger kvar lite och är ändå en viktigt del av hur folk uppfattar mig som jag inte kunnat släppa. Hur ska jag tänka?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har egentligen ingen direkt fråga om "psykisk ohälsa", men beskriver negativa tankar och hur det kan påverka oss och hur vi mår. Och uppfattas av oss själva.
Du var mera "blyg" som liten, försiktig och med stark vilja att passa in och vara till lags. Du har nu växt och är inte den "lilla blyga osäkra tjejen" längre, men har ändå svårt att bli påmind om den tiden och den delen av dig själv, om någon beskriver dig som blyg då du var liten. Du har tankar om att det är något negativt och "tråkigt" med att vara blyg och med att du har varit blyg, blir rädd att någon fortfarande skulle se dig så. Istället för att se att "man gör så gott man kan" och att du var så stark att du började utmana dig själv och dina rädslor, och faktiskt är både säkrare och mera orädd idag.
Kanske att acceptans kan vara ett verktyg som passar dig, träna på att acceptera alla delar av dig själv. Läs mera om acceptans här Snorkel - Acceptans
Att även att bli mera medveten om dina negativa tankar och tankemönster hur de påverkar dig. Snorkel - Tankar Du kan hitta flera övningar under VAD GÖRA negativa tankar, bland annat om just våra negativa tankemönster. Snorkel - Negativa tankar
Snorkel har flera appar, som hjälp att se mönster man fastnat i och träna på att antingen acceptera eller förändra.
Snorkelövning med röstövningar och instruktioner, avslappning, medveten närvaro och andning.
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor använd kod x330, handlar om just känslor och olika sätt att minska starka känslor som tar över.
Beteendecoach handlar om våra beteendemönster, det vi gör som en reaktion på hur vi upplever en situation (situation, tankar, känslor, kropp och beteenden) det vi gör kanske fungerar på kort sikt men ställer till problem på lång sikt.
Vänliga hälsningar Snorkel