Hej! Vilket fantastiskt jobb ni gör. Jag är en tjej på 25 år och jag tycker jättemycket om er så jag hoppas det är okej att jag skickar in till er ändå, även om jag kanske är för gammal.
Jag har lidit av ångest och panikångest hela livet. Så fort jag vant mig att hantera vissa symptom så hittar kroppen andra symtom att skrämma mig med.
Just nu har jag haft en oerhört stressig situation med stora livsförändringar och kroppen har givetvis sagt ifrån med många symtom. I föregår vaknade jag efter att ha sovit 14 timmar och trots att jag var vaken var jag jätteförvirrad.
Rummet såg inte normalt ut och jag visste knappt vem jag var. Allt kändes overkligt. Jag sprang upp ifrån sängen och gör som jag alltid gör när jag har en panikattack - försöker lugna mig själv och säga att det kommer att gå över.
Men tankarna avbröt varandra och mina händer svettades och hjärtat slog hårt. Hjärnan kändes konstig. Detta var så obehagligt och jag trodde jag hade fått en psykos (min värsta mardröm). Tillslut gick det över men har känt mig omskakad sedan dess och har varit livrädd att förvirringen ska komma tillbaka. Det var som att jag visste vem jag var och vart jag var men ändå inte. Sjukt obehagligt. Jag skriver detta i förhoppningen att få bekräftat att det låter som en panikattack och inte att jag har blivit galen. För så fort jag tänker den tanken börjar hjärtat att slå fortare. Jag är så rädd att tappa kontrollen.

Svar
Hej, tack för ditt brev och din feedback. Det är ju naturligtvis samma förklaringsmodeller och beskrivningar på vad man kan göra, oavsett vilken ålder det gäller. Det är bara att det är BUP Uppsala som äger och driver sidan, i syfte att nå barn och unga med psykisk ohälsa. Du är inte ensam om att vara "ung vuxen" och skriva en fråga.
Ångest är en otroligt stark kraft, vilket den behöver vara, det är vårt skydd och en livsviktig överlevnadsstrategi, ska skydda oss från faror som kan hota vårt liv. Om det bara var en ”svagt tickande klocka” så skulle vi inte lyssna och agera snabbt och effektivt vid verkliga faror, som då vi kommer hem och överraskar en inbrottstjuv, blir jagade av en ilsken björn, eller en bil kör emot oss på fel sida av vägen. Man måste reagera och agera snabbt och direkt, utan att tänka så mycket!
Den delen i hjärnan som är vårt ”brandlarm” heter Amygdala, den delen av hjärnan där förnuft, planering, logiskt tänkande mm sitter, heter Frontalloberna. Amygdala har ingen kontakt med frontalloben utan man ”känner och agerar” utan förnuftigt tänkande. Därför agerar vi inte så ”smart och genomtänkt” då vi följer den akuta känslan vid ångest, fast det kanske känns så just då. Ofta tänker och känner vi bara kort "fly och fara".
"Brandlarmet" har som en inbyggd scanner som scannar av tecken på ”eventuella faror” och vid minsta misstanke sätter larmet igång. Den larmar kroppen för att förbereda oss för att fly ifrån eller kämpa emot ”faran”. Det är nog din hjärnas din scanner som gör att du tycker att du upptäcker nya skrämmande symtom.
Hjärnan kan inte skilja på verkliga faror, och faror som bara finns i våra tankar ”tänk om” tankar, tänk om jag får en psykos, tänk om de ljuger och döljer för mig, tänk om jag håller på att bli galen, tänk om just det här symtomet inte är ångest, tänk om… Dessa skräcktankar drar igång Amygdalas stress/larmsystem, tolkar "FARA" och börjar förbereda kroppen på att fly eller slåss. Hjärtat slår snabbare och hårdare, ska pumpa blod ut i musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta musklerna av samma anledning, vi får tunnelseende- allt fokus ska vara på ”faran” kroppen blir spänd och förberedd på aktivitet. Det blir också fler "bieffekter" av den snabba och ytliga andningen, den gör att det blir obalans mellan syre och koldioxid och kan leda till yrsel, svimningskänsla, illamående, mm. (Därför jobbar tränar man avslappning och lugn andning vid ångest). Vid stark ångest är det inte ovanligt att man känner sig "avskärmad" och 2som i en bubbla" naturligtvis väldigt obehagligt om man inte vet vad det beror på.
(läs mera om ångest under VAD ÄR och VAD GÖRA www.snorkel.se )
Hjärnan är som sagt mycket avancerad, och försöker hjälpa oss överleva på alla sätt. Det det som fungerar bäst i stunden. Är du intresserad kolla på detta program
Vetenskapens värld: Den luriga hjärnan – 1. Hjärnans hemliga knep | SVT Play
När du känner starkt obehag-rädsla/oro- så följer du din känsla-tror på alla symtom, flyr från obehaget genom att agera på olika sätt, ofta ökar detta bara din osäkerhet, rädsla och ångest.
Du skriver att du just nu har haft en oerhört stressig situation med stora livsförändringar och att kroppen har sagt ifrån med många symtom, alltså inte alls konstigt att du får en kraftig ångest attack, hjärnan vill stoppa dig och få dig att stanna upp och återhämta dig. Du hade dessutom sovit väldigt många timmar, och då är det också vanligt att man känner sig lite borta och förvirrad, du tolkar dock detta som FARA, och rusar upp ur sängen vilket gör att blodtrycket slår i topp, och hela kroppssystemet rasar igång.
Stress är inte "farligt" om man har en bra återhämtning, om man inte har det så säger kroppen stopp till slut. Läs mera om stress och hur man kan jobba med återhämtning
Snorkel - Minska din stress
Läs också om negativa tankar och hur det påverkar oss Snorkel - Negativa tankar
Du har haft ångest hela ditt liv, mer eller mindre, och jobbar med att lugna dig själv.
Avslappning, andning, mindfulness-medveten närvaro och att styra uppmärksamheten, med mera, är användbara tekniker som du kan hitta många övningar på hos Snorkel, både webb och Appar.
Snorkelövning med olika röstövningar och instruktioner
Skills Uppsala reglera känslor /kod x330) om våra känslor och beteenden som är kopplat till olika känslor, och hur man kan reglera starka känslor.
Beteendecoach, handlar om att förstå och jobba med våra triggers och reaktioner, det vi GÖR då vi till exempel får ångesttankar, som kanske fungerar på kort sikt (till exempel fly från situationen vid katastroftankar) men ställer till problem på längre sikt.
Fortsätt läsa på snorkels webbsida, och även andras frågor och svar i frågelådan.
Många hälsningar Snorkel